Noves tecnologies

TV-3 assaja la tele del futur (el de la immersió total)

Ricard Cugat

Gravacions i directes en 360º, en 2-D i 3-D estereoscòpic. És el futur de la tele que ja està sent present. Perquè la tele ja no són continguts que només es poden veure en un televisor i amb una emissió lineal, sinó que es poden disfrutar a molts altres dispositius i quan i on es vulgui. Una manera de consumir que ha entès TV-3 i que permet disfrutar dels formats amb aquestes característiques. Alguns els mostra la Corporació de Mitjans Audiovisuals (CCMA) aquests dies a l’estand que té a la fira tecnològica ISE 2023.

Així, dimarts, armats amb les corresponents ulleres, es podia contemplar una exhibició en directe dels Castellers de Vilafranca en 2-D i en 360º. Però també assistir al moment en què cinc dels concursants del ‘talent’ musical ‘Eufòria’, Edu, Chung-Man, Laura, Nerea i Looa, revivien en 3-D i 360º, des de diferents angles impossibles per a qualsevol espectador, el concert que van oferir el juliol al Palau Sant Jordi. Perquè va ser gravat amb multicàmeres. «¡Historiquíssim!», repetia, al·lucinat, Edu, rere les ulleres de realitat virtual. «És molt fort. M’estic veient a mi mateixa a l’escenari», comentava Nerea. Looa ni parlava; només es movia com posseïda per l’‘esperit del Sant Jordi’.

Aquests dos continguts serveixen d’exemple del que fa i vol potenciar la CCMA. Tot i que a priori es pugui pensar que no són productes de televisió, la qüestió és: ¿què és actualment la tele? «TV-3 i la ràdio ofereixen continguts, però la pantalla s’ha de començar a repensar. Com fem la tele i com l’ensenyem. Nosaltres barregem la tele tradicional amb una projecció 360º. La finestra és ara multifinestres», comenta Paulí Subirà, director d’Imatge de TV-3.

I com que no poden competir amb les plataformes en la ficció, ja que això requereix una gran inversió, ho fan en la retransmissió d’esdeveniments i programes en directe. «Perquè som experts a fer directes», recorda, mentre explica que l’exhibició dels castells és un bon exemple d’això. «És la nostra televisió, però amb tecnologia puntera. És realització multicàmera en directe», explica. Un altre exemple és el concert d’‘Eufòria’. «Tot i que en aquest cas no és en directe. S’ha gravat amb multicàmera 360º i pots viure’l com si estiguessis al Palau Sant Jordi i escollir veure-ho des de dalt, col·locar-te al mig del públic, la punta de l’escenari o la primera fila», especifica. I sense estar ensardinat.

Buscar la immersió total

«És una experiència que volem fer créixer. És una finestra més en la qual volem experimentar. ¿Per què no pensar en alguna cosa com ser al mig de la pinya? Això és viure els castells de manera diferent», insisteix. «De fet, el 2010, quan a TV-3 vam fer la pel·lícula en 3-D ‘Enxaneta’, vam aprofitar l’esteroscopia per veure’ls com mai s’havien vist», explica. Perquè l’esteroscopia és més immersiva. «Buscarem la immersió total. Això és el futur», assegura.

Aquesta immersió ja la van aconseguir amb el 360º al documental ‘My friend’, que es desenvolupava en un camp de refugiats. «Una càmera et donava més informació perquè podies escollir el punt de vista», explica. I és que el camp del virtual, Subirà i el seu equip tenen més de 20 anys d’experiència. «El que fem a les nits electorals competeix a Europa amb la BBC i altres televisions», s’enorgulleix. Tot i que es troben una trava. «Tenim un dèficit d’inversió tecnològica de 10 anys, una cosa que podem revertir ara. Estem en el procés de posar-nos tecnològicament a punt per fer coses així i aportar-les al contingut televisiu», afegeix.

De la mateixa opinió és Natàlia Prats, directora tècnica de la CCMA. «Això té moltes sortides: entreteniment, esports, educació... S’obre un ventall molt important que cal explorar», afirma. I admet que és necessària una inversió. «Però, quan no podem aconseguir-ho, ho aconseguim gràcies al sector, que té gent molt potent. Com és el cas de l’empresa de ‘streaming’ immersiu YRBN. Estem establint moltes relacions per captar el talent de dins i de fora», conclou.