L’explotació d’un format televisiu

Mediaset i Tele 5, o el negoci de les emocions obscenes

  • L’exposició pública de les misèries humanes ha sigut una constant en els programes de la cadena

  • Famosos i col·laboradors s’han convertit segons el moment en víctimes i botxins, en crítics o en criticats

  • Després de l’emissió de ‘Rocío: contar la verdad para seguir viva’, ‘Sálvame’ anuncia el cessament de la vinculació laboral amb Antonio David Flores

Les revelacions i confessions de Rocío Carrasco a Tele 5 sobre els suposats maltractaments físics i psíquics soferts durant i després de la seva relació amb Antonio David Flores no per tristament habituals han deixat de sorprendre i indignar. El relat d’intent de suïcidi, de la pèrdua de relació amb els seus fills, d’agressions físiques i verbals ha aixecat una nova onada de solidaritat i sororitat i ha encès de nou el debat de la persistent i immutable violència masclista. 

Però per a Tele 5, l’emissió de la primera part del documental ‘Rocío: contar la verdad para seguir viva’ ha suposat un nou i incontestable èxit d’audiència amb 3,7 milions d’espectadors i un 33,2% de quota de pantalla. El xou presentat per un greu i ombrívol Jorge Javier Vázquez va arribar a ser vist en algun moment per 9.597.000 persones, segons dades de Barlovento Comunicación.  

Amb l’emissió de 120 anuncis, a 30.000 euros segons tarifa de Tele 5, Mediaset va recaptar en els 120 minuts de durada del reportatge la gens menyspreable xifra de 3,6 milions d’euros. Un bon negoci, i és que d’això es tracta, de fer negoci. 

Un negoci basat en l’exhibició de les virtuts i misèries personals de personatges públics o més o menys famosos que un dia rere l’altre poden ser criticats i injuriats, com la mateixa Rocío Carrasco ho ha sigut pel seu exmarit durant anys en els programes de la cadena, o una nit convertir-se en els protagonistes absoluts i ser elevats als altars o baixar als inferns, com li ha passat a Antonio David, fulminantment ‘acomiadat’ per Tele 5 després de l’emissió del documental. 

‘Esta noche cruzamos el Mississippi’ i ‘La Noria’

Des dels seus inicis, Mediaset, i en concret el seu canal estrella Tele 5, ha mostrat sempre una especial volença per l’exhibició de la ‘víscera’, en paraula del crític de televisió d’EL PERIÓDICO Ferran Monegal

Programes on el morbo, el sensacionalisme, el titular gruixut i l’escàndol fingit o directament buscat han sigut norma. Es pot ressenyar molt especialment en aquest aspecte ‘Esta noche cruzamos el Mississippi’ (1995-1997), presentat pel periodista Pepe Navarro, i el judici paral·lel que durant setmanes va fer del crim d’Alcàsser, o la mofa i escarni, més o menys evidents, que va fer de personatges com la Veneno. I la ‘La noria’, amb la polèmica que va suposar l’entrevista, mitjançant pagament, amb la mare del ‘Cuco’, el menor implicat en la desaparició de Marta del Castillo el 2009. 

Un pioner ‘Aquí hay tomate’ i un posterior ‘Hormigas blancas’, amb un pletòric, extravertit i cada vegada més popular Jorge Javier Vázquez, van començar a mostrar i a tractar d’una altra manera els fins al moment venerats i respectats personatges del paper cuixé o de la premsa rosa.

‘Gran hermano' i ‘La isla de las tentaciones’

Espais on la cosificació de la dona i les actituds masclistes i tòxiques eren molt presents. Les populars Mamachicho i la seva inefable coreografia a ‘Tutti frutti’ i ‘Las noches de tal y tal’, en què un Jesús Gil amb crucifix d’or al coll comentava l’actualitat des d’un jacuzzi envoltat d’exuberants joves en biquini. O els ‘dating show’ de lligar fàcil ‘Contacto con tacto’, amb Bertín Osborne, i ‘Me quedo contigo’, amb Jesús Vázquez, on es convidava diversos homes a elegir entre dues o 20 dones segons l’espai.

Programes com ‘Gran hermano’, que també va buscar i va abusar de situacions i moments dantescos i denunciables, amb el trist i ja històric episodi de l’expulsió de Carlos ‘el Yoyas’ Navarro per violència verbal i física contra Fayna Bethencourt en l’edició del 2001 i especialment amb el cas de Carlota Prado, als tribunals, la jove presumptament violada per un altre concursant.

‘Animales nocturnos’, amb Cristina Tárrega, on van fer els seus primers passos personatges que després passarien a formar part de la plantilla habitual de la cadena i en què ja es practicava el ‘i tu més, i ‘Hombres mujeres y viceversa’, espai recentment cancel·lat pels seus baixos índexs d’audiència, però en el qual durant 13 anys la gelosia, plors, recriminacions, traïcions, crits, rivalitats i estereotips de gènere han format part del guió habitual. O ‘La isla de las tentaciones’, última sensació de la cadena amb resultats d’audiència més que estimables, on directament es convida i incita diverses parelles a la infidelitat i a la traïció en viu i en directe. 

‘Sálvame’

Però per damunt de tot i de tots el magazín ‘Sálvame’, mascaró de proa de la cadena i banderí d’enganxament de milers d’espectadors, on la picabaralla sentimental fa anys que alimenta el programa.

Belén Esteban, Jesulín de Ubrique, Carmen Janeiro, Nuria Bermúdez, Karmele Marchante, Rosa Benito, Raquel Bollo, Kiko Matamoros, María Lapiedra, Rafa Mora, el mateix Antonio David Flores, Mila Ximénez, Lydia Lozano, Chelo Cortés, María Patiño, Anabel Pantoja, Ortega Cano, Gloria Camila, María Teresa Campos, Terelu Campos la seva germana i la seva filla, i tants altres, són personatges d’efímer record i fugaç pas pel programa de Tele 5. Sense oblidar Isabel Pantoja i tot el seu clan, Kiko Rivera, Irene Rosales, Isa Pantoja, Omar Montes o Agustín Pantoja, que han protagonitzat des de fa molt temps memorables tardes i nits de la cadena, amb audiències gegants i el consegüent dia feliç en la tresoreria. 

Personatges que s’alimenten i retroalimenten, que un dia són jutge i l’altre, part. Víctimes o botxins. Que acusen o són acusats, que una setmana critiquen i l’endemà són criticats en una desfilada que els porta pels diferents platós de la cadena fins a l’extenuació pel bé de l’audiència i del negoci. I és que, com va dir al seu dia Paolo Vasile, conseller delegat de la cadena, «nosaltres fem televisió per als anunciants».

Temes:

Telecinco