AUGMENT DE LA DOPAMINA

Les maratons de sèries et fan més feliç, segons un estudi

Un 61% dels usuaris de Netflix veuen entre dos i sis capítols el mateix dia de l'estrena d'una sèrie

Les persones que acaben una temporada el mateix dia de la seva estrena s'han multiplicat per 20 entre el 2013 i el 2016

zentauroepp46948076 hombre viendo la tele190213125634

Netflix defineix com a binge racers binge racersels usuaris que devoren sèries de manera gairebé compulsiva. En total, el gegant de l’‘streaming’ assegura que té 8,4 milions consumidors que el mateix dia de l’estrena d’una sèrie veuen tots els capítols d’una tacada. Aquest tipus de perfil, a més, no para de créixer, i s’ha multiplicat per 20 entre el 2013 i el 2016. Per exemple, en l’estrena de la segona temporada de Stranger Things 361.000 persones van devorar en un dia els seus nou capítols.

Un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha analitzat per què cada vegada estem més "enganxats" a les maratons de sèries (‘binge-watching’). Hi ha múltiples raons. "La primera és que, a diferència de l’emissió setmanal tradicional pròpia de la televisió, la majoria de les plataformes aposten per pujar tots els capítols d’una temporada de cop, deixant en mans de l’espectador el ritme del seu consum", afirma Elena Neira, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.

"Aquesta disponibilitat immediata ajuda que el nostre sistema nerviós del reforç, que tolera malament la demora, s’activi, i que la persona s’hi pugui enganxar amb més facilitat", explica Diego Redolar, neurocientífic i professor dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC.

Una temporada per setmana de mitjana

Un estudi de Netflix dona fe d’aquest tipus de consum: els seus membres prefereixen veure una temporada sencera, de mitjana, en una setmana, que, per exemple, un episodi a la setmana.

"Davant d’una marató de sèries, el cervell genera dopamina, un senyal químic relacionat amb el plaer"

Diego Redolar

Neurocientífic i professor de la UOC

"Davant d’una marató de sèries, el cervell genera dopamina, un senyal químic relacionat amb el plaer", afirma Redolar. "Aporta una recompensa natural i interna de plaer que reforça la relació amb aquesta activitat, i el cervell envia sensacions positives al cos perquè continuï amb aquesta tasca".  La dades que maneja la plataforma reforcen aquesta idea, ja que el 73% dels seus usuaris enquestats afirmen haver tingut sentiments positius associats amb una marató de sèries.

Rere aquesta nova manera de consumir televisió també hi ha una bona estratègia de màrqueting: no és casualitat que els grans llançaments coincideixin en divendres, ja que afavoreix així la marató de cap de setmana.

Temes:

Netflix