INFORME MENSUAL

Telecinco i TV-3 obren la temporada com a líders

La tele de pagament aconsegueix al setembre el seu màxim històric, amb un 25,9% de quota d'audiència

zentauroepp44253933 television programa polonia181001104946

La recuperació de Telecinco com a líder d’audiència en el conjunt d’Espanya, i la consolidació de TV-3 com la cadena més vista a Catalunya des de fa més d’un any són dos dels aspectes més destacats de l’inici de la temporada televisiva al setembre, un mes en què també destaca molt el gran creixement de la televisió de pagament, que, en el seu conjunt, està canviant el consum audiovisual.

Segons l’informe de Barlovento Comunicación, amb dades de Kantar Media, Telecinco ha recuperat al setembre el lideratge de les audiències en el global d’Espanya (que va perdre a l’agost), amb una quota mitjana del 13,9%. El 'reality' 'Gran Hermano VIP' i la sèrie 'The Good Doctor'The Good Doctor' (la gran sorpresa d’aquest estiu) han sigut dos dels pilars sobre els quals s’ha basat l’èxit mensual de la cadena de Mediaset.

En canvi, a Catalunya, TV-3 torna a liderar les audiències –per 15è mes consecutiu–, amb un 14,3% de quota mitjana, espectacular si es té en compte que la segona cadena en audiència està a més de quatre punts per sota: Antena 3 ha tancat el mes amb un 10,2% de 'share'.  Els informatius, en general, i elsTelenotícies, en particular, han tornat a ser la base sobre la qual s’ha assentat aquest lideratge, avalat pels clàssics de la cadena autonòmica (com l’insubmergible 'Polònia'), i nous programes que han aconseguit una gran acceptació: 'Els meus pares’.

Al marge de les cadenes tradicionals, el mes de setembre ha tornat a mostrar el creixement –de moment– imparable de la televisió de pagament, una opció de consum audiovisual que està canviant els hàbits dels espectadors espanyols. Les plataformes per 'streaming', amb la seva immensa oferta 'non stop' de ficció, i amb la cirereta de pràcticament tot el futbol d’elit, futbol d’elit fan que la tele de pagament en el seu conjunt hagi aconseguit un espectacular 25,9%.

Pel que fa alconsum de televisió,l’informe de Barlovento assenyala que al setembre ha sigut, en el conjunt d’Espanya, d’un total de 216 minuts (3 hores i 36 minuts) per persona i dia. "Això suposa que és el setembre de menys consum dels últims 11 anys", apunta l’estudi, que també dona una dada curiosa: "Dels 44,6 milions de teleespectadors potencials com a univers de consum [a Espanya], 2.284.000 de persones no han sintonitzat ni un sol minut amb la televisió aquest últim mes".

A Catalunya, aquest descens de consum és especialment significatiu, ja que és una de les comunitats on, proporcionalment,  es veu menys la televisió: al setembre han sigut 203 minuts (3 hores i 23 minuts) per persona i dia. Extremadura lidera el consum de televisió aquest mes (4 hores i 2 minuts per espectador i dia), mentre que La Rioja és la que veu menys la tele (2 hores i 46 minuts).  

Audiència social

Sobre la presència de la televisió a les xarxes socials, l’informe de Barlovento assenyala que al setembre s’han registrat més de 10,5 milions de tuits sobre programes de televisió (un milió i mig menys que al juliol). La cadena que més tuits genera és Telecinco (36,4% del total). I per programes, els més tuitejats aquest últim mes han sigut 'GH VIP’, 'OT' i 'El chiringuito de jugones'.