ANÀLISI DE LES AUDIÈNCIES

Alguna cosa passa amb Tele 5

L'abans líder indiscutible de la petita pantalla a Espanya perd el seu segon mes consecutiu davant Antena 3

El desgast dels seus 'realities', base de la seva graella, i el canvi dels hàbits dels espectadors, entre les possibles causes

zentauroepp37118379 television isabel pantoja actuando en el programa el h170201102824

Els temps estan canviant. I la millor finestra per veure-ho és la televisió: per segona vegada en gairebé dos anys i mig, l'abans imbatible Tele 5 ha tornat a perdre el liderat de l'audiència del mes a Espanya perdre el liderat (13% al gener). I torna a quedar darrere d'Antena 3 (13,3%), cadena que tampoc ha presentat una programació especialment espectacular en aquest inici del 2017.

Això sí, la guinda d'aquesta victòria d'A-3 ha sigut ‘El hormiguero’ de dilluns passat, amb la presència d'Isabel Pantoja‘El hormiguero’ Isabel Pantoja (és el més vist del mes i rècord històric del xou). Però això ha sigut el detall (així com l'enrabiada de l'examic de la tonadillera Jorge Javier Vázquez a ‘Sálvame’). De fet, no ha guanyat A-3, sinó que ha perdut T-5, cadena que, en el seu desesperat intent per guanyar al gener, va viure una última setmana del mes ‘horribilis’: va buscar animar ‘Gran hermano VIP’ amb el fitxatge de la polèmica Aída Nizar i Kiko Matamoros, va doblar l'emissió de ‘Got talent’ a dimarts i dissabtes, va recuperar J. J. Vázquez per rellançar ‘Sálvame deluxe’, va incorporar el seu exitós ‘Pasapalabra’ en edició extra de dissabte i diumenge, va reforçar el diumenge amb una nova entrega de ‘Las Campos’ i amb la pel·lícula ‘Ocho apellidos vascos’… I ni així. Doncs sí, alguna cosa passa amb Tele 5.

I el que passa és que, segons expliquen experts consultats, els ‘realities’ i els programes de xafarderies, productes sobre els quals s'estructura tota la graella de Tele 5, estan començant a donar mostres de fatiga, després de prop de set anys d'ús intensiu. Ja no són líders de la nit. I si falla el motor principal, la resta de la programació de la cadena, amb una estratègia basada en la retroalimentació, se'n ressent molt.

CANSAMENT I DESAFECCIÓ

“Amb perspectiva, es comprova una tendència a la baixa de Tele 5, cadena que podria guanyar perfectament al febrer, però sí que es veu que les seves grans apostes, que són els ‘realities’ com ‘Gran hermano’, estan donant mostres de desgast en l'audiència”, apunten des de Barlovento Comunicación, empresa especialitzada en audiometria, que dona una possible raó a aquest ‘defalliment’: “Des de fa bastantes temporades, no donen descans al format, i encadenen un ‘reality’ rere l'altre a la graella i, és clar, això crema, com també li ha passat a TVE-1 amb l'intensiu que ha fet amb ‘Masterchef’ ‘Masterchef’ aquests últims mesos”.

No hi ha dubte que l'exposició sense descans d'un programa provoca que, en un mitjà tan voraç com és la televisió, s'acabi 'carbonitzant'. Però aquesta no és l'única raó que explica la tendència a la baixa que està experimentant Tele 5, i que els experts de sector ja van començar a veure des de l'estiu passat.

“Després de set anys amb la mateixa fórmula, era previsible que arribés un moment en què l'audiència comencés a mostrar símptomes de cansament, de desafecció, però hi ha altres factors a tenir en compte per comprendre millor aquesta nova situació: la societat espanyola està canviant d'una manera molt ràpida en aquests últims anys -explica un especialista en audiències audiovisuals-. Per un costat, l'economia espanyola, encara que amb dificultats, està millorant una mica, hi ha més feina, i la gent ja no té la mateixa necessitat d'evasió total -davant la crua realitat- que li oferia el món rosa de la tele. I per un altre costat, el model de Tele 5 ja no és tan atractiu, especialment entre els més joves, que ja no la veuen com un referent de la modernitat i la transgressió, com va passar en el seu moment amb ‘Crónicas marcianas”.

CANVI DE LA SOCIETAT 

Si aquesta visió del canvi de la societat és encertada, icones de Tele 5 com ‘Mujeres y home y viceversa’, ‘Cámbiame’, ’Sálvame limón’…poden tenir un futur poc favorable. Sembla evident que la cadena estrella de Mediaset està obligada a evolucionar amb la societat…, o condemnada a perdre-la. El problema és que Tele 5 té una graella basada en el que dèiem, la retroalimentació: tot al voltant d'un gran programa, que sol ser un ‘reality’.

És significatiu que l'‘afer’ Bárbara Rey  Bárbara Reyno hagi aconseguit trencar els audímetres als programes estrella de Tele 5, però és molt més significatiu que la primera intervenció televisiva després de sortir de la presó d'aquest fenomen mediàtic que és Isabel Pantoja no hagi sigut a Tele 5 (cadena amb què ella i la seva família van tenir una relació contractual molt rendible), sinó en un programa d'A-3, ‘El hormiguero’, un xou que, per a més inri, el 2011 va deixar Mediaset per incorporar-se a la cadena d'Atresmedia. Els temps, i la tele -a poc a poc-, estan canviant.