Relegada pels vehicles de motor durant anys, la bicicleta reprèn la seva funció de mitjà de transport com una opció menys contaminant i saludable. Però la seva irrupció ha creat alguns problemes de mobilitat que li han valgut guanyar-se també bastants detractors. Perquè el fet que en 10 anys s'hagi multiplicat el nombre de persones que pedalegen per Barcelona i que alguns ciclistes incompleixin les normes bàsiques de circulació ha donat lloc, en alguns casos, a una difícil convivència entre usuaris de calçades i voreres així com a alguns accidents mortals.
Aquesta realitat és la que mostra el documental de '30 minuts' (diumenge, 11, 22.00 hores), 'Torna la bici', una producció de TVC, dirigida per Esther Llauradó i Víctor Díaz: una gran densitat de població, carrils bici insuficients -molts de doble direcció-, bicicletes per les voreres i el desconeixement de les normes de circulació per part d'uns i altres, cosa que ha fet créixer la sensació de perill. I ha contribuït a augmentar aquesta percepció que aquest any s'hagin registrat quatre accidents mortals (alguns amb gran ressò a la premsa, cosa que ha avivat la polèmica), en què han perdut la vida dos vianants i dos ciclistes.
EL CAS DE COPENHAGUEN
En el documental es recullen els testimonis d'alguns ciutadans que es desplacen cada dia en bicicleta a la feina i els dels vianants i conductors que se senten perjudicats per la invasió de les dues rodes, així com els de veïns afectats per la implantació de la xarxa de carrils bici i d'usuaris d'aquestes vies que els permeten circular d'una manera bastant més segura.
TVC
Circulació de bicis en un carrer de Copenhaguen (Dinamarca).
I mentre que aquí la bicicleta lluita per fer-se un lloc en el trànsit, hi ha ciutats en què s'ha aconseguit que convisquin perfectament amb vianants i vehicles de motor. És el cas de Copenhaguen, i fins a la capital danesa es va desplaçar l'equip per buscar les claus d'aquest èxit més que per establir comparacions. Allà fa dècades que la bici s'ha convertit en la prioritat de les seves polítiques i s'ha aconseguit que gairebé la meitat de la població vagi a la feina o als centres d'ensenyament usant aquest mitjà.
El documental també recull l'aposta cada vegada més gran d'urbanistes i tècnics en mobilitat de tot el món per restringir l'accés del cotxe a centres urbans i fomentar la bicicleta.