INFORME

Mil·lennistes: teleespectadors noctàmbuls i 'telecinquers'

Un estudi d'audiència defineix els gustos audiovisuals d'una generació que consumeix tots els tipus de pantalla existents

mdeluna35952767 tv teletodo 18 10 2016 serie de mediaset la que se avecina161020184815

Noctàmbuls i seguidors de la telecomèdia de Tele 5 'La que se avecina'. Aquestes són, 'grosso modo', les dues principals característiques dels teleespectadors mil·lennistes, nom amb què es defineix la generació que va néixer just abans del canvi de segle, i que ha crescut amb tota l’explosió tecnològica que està marcant l’última dècada. Però, malgrat la variada oferta de pantalles que tenen al seu abast i que dominen perfectament, aquests joves de 21 a 36 anys –que són 8,9 milions de persones a Espanya– són grans consumidors de televisió convencional.

Així, si bé consumeixen una hora menys de tele al dia que la mitjana de l’audiència total, els mil·lennistes (també catalogats com a Generació Y, 'Generation Me' i 'Echo Boomers') estan enganxats davant el televisor 2 hores i 37 minuts per jornada, que també és un consum important. A més, aquest teleconsum solen fer-lo a la nit i de matinada, i entre les cadenes, elegeixen primer Tele 5, seguida per Antena 3.

Aquestes són les principals conclusions de l’informe 'Els mil·lennistes i la TV: quins programes veuen i com consumeixen', realitzat entre l’1 de gener i el 17 d’octubre d’aquest any per la consultora audiovisual Barlovento Comunicación.

L’estudi precisa que els joves nascuts entre el 1980 i el 1995 són 8,9 milions de persones, el 63,4% dels quals veuen la televisió diàriament. I dins d’aquests televidents, els que més tele veuen són els extremenys (3 hores i 3 minuts de mitjana diària), mentre que els catalans se situen entre els que menys consumeixen tele convencional: 2 hores i 27 minuts al dia.

Es dóna la circumstància que, com més gran és el mil·lennista, més temps dedica a la tele: així, els que tenen 33 anys són els que més temps estan davant el televisor: 3 hores i 9 minuts cada dia, de mitjana.

FRANGES I CADENES

Pel que fa a les franges de consum, aquestes solen mostrar una tendència clara del mil·lennista a la nocturnitat: el 'late night' i la matinada són les seves hores preferides, si bé el dia de la setmana en què més teleconsumeixen és el diumenge: 2 hores i 55 minuts.

Per cadenes, els gustos dels mil·lennistes s’assemblen bastant als del total de l’audiència espanyola: es decanten per Tele 5 (14,9%), seguida d’Antena 3 (11,4 %) i els canals temàtics de pagament (9 %). A continuació apareixen Cuatro (7,6 %), La Sexta (6,8 %), TVE-1 (5,9 %) i Neox (5,5 %).

Pel que fa als programes preferits per aquest grup, al marge de la final de la Champions Reial Madrid-Atlètic, que és un fenomen transversal (66,9 %), el programa més seguit ha sigut la comèdia 'La que se avecina', que el 5 d’abril passat va reunir 1.298.000 mil·lennistes (41,3 %). La ficció estrangera preferida va ser 'Quantico' (Cuatro), que el 20 de juny va congregar 423.000 espectadors (15,2 %).

En l’apartat de programes informatius destaca la preferència pel programa de Jordi Évole 'Salvados' (La Sexta).