Educació

Famílies i experts demanen escurçar la vacances d’estiu i «racionalitzar» els horaris escolars a Espanya

Les escoles espanyoles tenen menys dies lectius a l’any i més hores al dia, especialment a secundària, amb una de les jornades més llargues d’Europa

Els especialistes també aposten per reintroduir la jornada partida a primària i secundària, i començar més tard l’institut

Alumnado de cuarto de ESO de un instituo de Barcelona, este mes de abril.

Alumnado de cuarto de ESO de un instituo de Barcelona, este mes de abril. / Marc Asensio Clupes

Experts en educació i associacions de famílies d’alumnes de tot Espanya reclamen escurçar les vacances d’estiu –«el temps de desconnexió és massa llarg», afirmen– i replantejar els horaris escolars. L’estudi ‘Revisió d’evidència sobre la jornada escolar’, realitzat per l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) després del fiasco de PISA i avançat per aquest diari, ha reobert el debat de la jornada escolar. A més de Catalunya, l’informe també apunta que Espanya es troba entre els països amb menys dies de classe a l’any (175 davant els 184 de mitjana de l’OCDE) i més càrrega lectiva diària, sobretot a secundària, una de les més elevades d’Europa i on, a més, es fa jornada intensiva, igual que a primària en la majoria de les comunitats. Davant aquestes dades, prenen força les veus que reclamen tornar a la jornada partida per esponjar l’horari, repartir la càrrega lectiva al llarg de l’any i repensar el temps educatiu. La proposta, però, no compta amb el suport de la majoria dels col·lectius de docents, que prefereixen la intensiva i veuen inviable qualsevol reforma al calendari estiuenc fins que les escoles estiguin climatitzades.