Havia de ser un dilluns més a Rodalies, cosa que per si mateix tampoc és que sigui cap garantia d’èxit, però la ressaca de la desconvocatòria de vaga quatre hores abans que comencés l’aturada s’està deixant notar en la prestació del servei. Més enllà que un dels sindicats mantinguin la mobilització, la CGT, la reorganització de la jornada ha causat eliminacions puntuals de trens i retards en totes les línies. A la qual cosa cal afegir les avaries de la xarxa, com la registrada a primera hora en un tren que passava per l’estació de Plaça Catalunya que ha afectat les línies R1, R3 i R4. Afortunadament, a les vuit del matí ha pogut ser retirat, amb la qual cosa aquests traçats poden anar recuperant progressivament les freqüències i hores de passada.
A l’haver-se cancel·lat tan tard la vaga –diumenge, a mitja tarda–, Renfe no ha pogut passar dels servei mínims als habituals amb total garantia, de manera que alguns trens, tal com es podia veure a primera hora a les pantalles de Sants, no han sortit a l’hora programada i han hagut de ser cancel·lats. Segons confirma un portaveu de l’operador, hi ha trens cancel·lats i retards en totes les línies.
Tarragona, retards mínims i un tren cancel·lat
Després de la vaga dels maquinistes desconvocada, a l’estació de Tarragona s’ha viscut una situació de tranquil·litat aparent. Els trens d’algunes de les línies que connecten la demarcació amb Barcelona, com l’R13, l’R15 i l’R16, estan patint petites demores d’entre 8 i 10 minuts. Només un comboi s’ha vist afectat a primera hora, concretament l’R15 de les 6.25 hores, que ha sigut anul·lat per complet: Renfe ho ha atribuït a l’«última hora» a què es va desconvocar la vaga aquest diumenge. La cancel·lació del tren direcció Barcelona ha deixat desenes d’usuaris afectats a l’estació de Tarragona que s’han hagut d’esperar al següent servei.
Madrid, tot bé
A l’R3, segons expliquen els usuaris, el primer tren des de Puigcerdà cap a Barcelona previst per a les 5.29 hores no ha sortit, mentre que el segon, que havia d’abandonar l’estació a les 7.08 hores, ha partit amb 50 minuts de retard. Molts dels usuaris consideren que hauria sigut millor un dia de serveis mínims.
Crida l’atenció com de diferent està sent el matí a la Comunitat de Madrid i a Catalunya quant a la prestació del servei ferroviari. Mentre en aquest costat de l’Ebre se succeïen les incidències, amb trens programats que no han sortit, a la capital de l’Estat, segons el mateix operador, les línies han funcionat «amb normalitat», amb l’excepció d’un parell de contratemps a Torrejón de Ardoz i a Getafe. L’operador és Renfe en els dos casos, amb professionals més que capaços per reorganitzar el servei ni que sigui amb poques hores de marge. Malgrat això, el començament del dia en un territori i l’altre ha sigut molt diferent, cosa que convida a pensar que en els problemes d’aquest dilluns a Rodalies poden jugar causes alienes amb interessos concrets.