Estacions potes enlaire i línies tallades per millorar la infraestructura. Però també les incidències, causades pel vandalisme o per les fallades i les avaries de la mateixa xarxa ferroviària. El moment de trànsit pel qual travessa Rodalies a Catalunya es va traduir el 2024 en una lleugera caiguda del nombre deviatgers. Del 2% respecte al 2023. Van ser 127,4 milions de viatgers, per 130 de l’exercici anterior.
Treballs al túnel ferroviari de Roda de Berà /
L’any 2024 va començar amb l’R3 tallada pel desdoblament de vies entre Parets i la Garriga. Al maig, a més, es va produir un robatori de coure a l’entrada nord de Barcelona. Durant cinc setmanes, es van veure afectades les línies R4, R3 i R7. I a l’octubre va començar el tall més gran de Rodalies en la història moderna amb les obres al túnel de Roda de Berà (per a la seva adaptació al Corredor Mediterrani) que encara tallen l’eix ferroviari entre Sant Vicenç i Tarragona. Sumin les avaries causades per caigudes de tensió a la catenària, el vandalisme que obliga a aturar un tren o la presència de persones a les vies, que també altera sobre manera la circulació.
Arrencada prometedor
Així les coses, Rodalies de Catalunya, operador per Renfe, va tancar l’any amb 127,4 milions de viatgers, dels quals 117,4 corresponen al nucli de Barcelona. Aquesta xifra trenca amb una tendència creixent des de laCovid, amb un sostre aconseguit el 2023, quan es van arribar a 130 milions de validacions. L’any anterior a la pandèmia es va tancar amb 128,5 milions. L’exercici del 2024, no obstant , va començar prometedor, ja que, en el cas de Barcelona i el seu entorn, en el primer quadrimestre es va registrar el rècord històric amb 40,5 milions d’usuaris, un 5,4% més que l’any anterior. A partir del maig, frenada.