La Facultat de Ciències de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) posarà en marxa, a partir del curs vinent, un programa especial per a alumnat amb altes capacitats; joves que tenen un nivell d’aptitud excel·lent, una capacitat excepcional per raonar i aprendre i la competència dels quals en diverses àrees està molt per sobre de la mitjana. Les altes capacitats, que han de ser detectades i diagnosticades oficialment durant la vida escolar, poden convertir els joves en adults excepcionalment talentosos sempre que l’alta capacitat sigui atesa, desenvolupada i explotada. El projecte de la Facultat de Ciències, que tindrà tutors especialitzats i inclourà formació extracurricular, permetrà que els i les alumnes es puguin incorporar a algun grup d’investigació abans que acabin el grau. També serà possible començar els estudis universitaris abans, fins i tot, d’acabar batxillerat. Es tracta d’una iniciativa pionera i, en cas que resulti exitosa, la UAB es planteja estendre-la a la resta dels seus campus.
Infradiagnòstic
La Facultat de Ciències ha decidit emprendre aquest programa després de detectar casos d’alumnes que ja coneixen els continguts de les assignatures del grau i tenen un talent excepcional. Tal com passa també a primària i a secundària, si aquests estudiants no són diagnosticats i no tenen estímuls addicionals, poden sentir desmotivació a l’aula. Oficialment, segons les estadístiques ministerials, hi ha uns 40.900 escolars diagnosticats amb alta capacitat a tot Espanya. Els articles científics citats per Javier Tourón, catedràtic de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació i un dels majors experts en altes capacitats, situen entre el 10% i el 15% el percentatge de menors altament capacitats, la qual cosa ofereix un panorama desolador: un infradiagnòstic que oscil·la entre el 80% i el 90%.