El superordinador que combat el ‘bullying’

El Consorci d’Educació de Barcelona treballa amb informació de 900 centres educatius. 240.000 alumnes. L’aposta de l’organisme per la ‘democratització de les dades’ ha multiplicat per 12 la detecció d’alumnes vulnerables i triplicat el de necessitats especials.

Alumnes d’una escola pública de Barcelona, aquest curs. | FERRAN NADEU

Malgrat que, com fa broma Jordi Serra –fins al desembre cap de la unitat de sistemes d’informació i disseny de processos– "tenir dades no vol dir que arreglis el món, vol dir que saps que malament que està", la transformació del Consorci d’Educació de Barcelona iniciada el curs 2016-2017 sota la seva batuta per "democratitzar les dades" amb l’objectiu que siguin aquestes dades les que guiïn la presa de decisions de l’organisme ha donat fruits (i, a més, per tancar el cercle, en tenen xifres). Des d’aleshores i fins al curs 22-23 s’ha triplicat la detecció d’alumnes amb necessitats educatives especials (NEE-A) i s’ha multiplicat per 12 la detecció d’alumnes amb necessitats educatives vinculades a la seva vulnerabilitat socioeconòmica (NEE-B). Una informació que permet dissenyar una distribució més equitativa d’aquests alumnes i una millor previsió pressupostària dels recursos de suport que necessiten.