La revolució educativa de la IA

Educació insta les escoles a canviar avaluació i metodologies. La guia sobre la intel·ligència artificial de la conselleria recomana introduir proves orals i incrementar el ‘feedback’ durant els treballs per intentar assegurar que els ha fet l’alumnat i no una aplicació.

Helena López

La irrupció del ChatGPT a finals del 2022 va posar potes enlaire els instituts, en aquell moment ja molt tensats per l’omnipresència del mòbil. Una tecnologia, la intel·ligència artificial (IA), a l’abast de tots que resolia (i resol) tasques complexes amb un sol clic i per a la qual ni llavors ni ara existeix cap eina fiable per detectar si un text surt de la ment d’un estudiant o ha sigut elaborat amb programes avançats. Una preocupació que, igual que la generada pel poder disruptiu dels mòbils, va escalar a la conselleria d’Educació, que ha publicat i enviat a tots els centres una guia amb orientacions ("sense voluntat normativa ni prohibitiva", es remarca) en la qual es convida el professorat a acompanyar l’alumnat a conèixer l’ús d’aquesta tecnologia de manera conscient i crítica –ja que ja l’estan utilitzant, probablement de manera irreflexiva– i preveure la utilitat de la IA com a finestra d’oportunitat per aplicar metodologies que facilitin l’"aprenentatge significatiu" i la "construcció col·laborativa" del coneixement.