Nens de segon de primària destapen els biaixos de la IA

La iniciativa ‘AI Skill Lab’ de la Universitat Rovira i Virgili (URV) acosta la IA a l’alumnat d’11 escoles i instituts de Tarragona.

Dos alumnes fan un sudoku. | ELISENDA PONS

Aula de segon de primària –és a dir, nens de 7 anys– de l’escola Pau Delclòs de Tarragona, en la qual hi ha alumnat de 22 nacionalitats diferents. El tema que els nens debaten amb naturalitat i fluïdesa és, agafin-se els cinturons, els biaixos de la intel·ligència artificial. Expliquen que han portat a terme l’activitat en anglès perquè aquesta llengua no té gènere i han vist que, si demanen a la IA una imatge d’un doctor, la majoria d’imatges que genera són de doctors homes. En canvi, si escriuen teacher, les imatges que crea són de dona. No obstant, el programa torna a projectar imatges d’homes quan introdueixen la paraula scientific. ¿Per què passa? "Perquè a la intel·ligència artificial (IA) l’hem d’entrenar, no ens hem de quedar de manera acrítica amb el primer que ens surt perquè té biaixos", responen.