Educació a Catalunya

El racisme a l’escola: l’eterna assignatura pendent

  • Els experts alerten de l’Efecte Pigmalió a les aules: les baixes expectatives que alguns professors tenen en els alumnes migrats mina la seva autoestima i les seves aspiracions

Arranca la Vuelta al Cole en la Comunidad de Madrid / Marta Fernández Jara (Europa Press)

En no poques ocasions, les famílies de classe mitjana, si és que això existeix, trien l’escola dels seus fills en funció de la composició social d’aquesta. En les jornades de portes obertes no són rares les preguntes, amb més o menys correcció política, sobre el nombre de nens «d’altres orígens» que hi ha al centre. Tampoc ho és l’elecció de centre, basada en el perfil de famílies que va a aquestes jornades o que habitualment hi ha a les entrades i sortides de les escoles. «És que no hi havia ningú d’aquí» és un argument que és a l’ordre del dia. Racisme i segregació escolar són dos conceptes que van molt lligats, però l’elecció escolar no és ni de lluny l’únic moment en el qual el racisme sobrevola i es cola en la vida en les escoles o en les activitats extraescolars dels nens. L’últim episodi que ha transcendit ha sigut el que ha passat durant un partit amistós de futbol d’infantils a Sant Vicenç de Castellet.