En tot just quatre dies, 23 municipis catalans haurien de tenir implementada una zona de baixes emissions (ZBE), de manera que els cotxes més contaminants, els que no disposen de l’etiqueta ambiental de la DGT, no puguin entrar al nucli urbà. Això és, almenys, el que reclama la llei de Canvi Climàtic i Transició Ecològica i concreta el decret aprovat aquest dimarts en el Consell de Ministres, però la veritat és que l’1 de gener del 2023, només quatre d’aquestes ciutats tindran en marxa el paraigua ambiental. Són Sant Cugat i les urbs que des del 2020 formen part de la ZBE de l’entorn de Barcelona, on s’inclou, a més de la capital catalana, l’Hospitalet i Cornellà (i també Esplugues i Sant Adrià de Besòs, però aquestes queden fora de l’àmbit de la llei al tenir menys de 50.000 habitants). Les altres 19 de la llista de 23 hi estan treballant, amb un ritme molt dispar d’execució i sense que cap ho tingui tot a punt de cara a diumenge. D’entrada, un espòiler: un dels consistoris consultats ni sabia de l’existència del decret.
Crisi climàtica
Més del 80% de les ciutats catalanes no tindran a punt la zona de baixes emissions l’1 de gener
La sentència que va tombar la ZBE de Barcelona va posar els consistoris en guàrdia i molts van aparcar el pla, malgrat que llei estatal blinda legalment la mesura
El Govern assegura que no fa un seguiment de la mesura, tot i que té un pla propi de paraigua ambiental per a ciutats de més de 20.000 habitants de cara al 2025
El decret del Govern agafa els municipis amb la feina a mig fer, sense les càmeres desplegades, sense els recursos necessaris o sense cap intenció de multar, com a mínim, fins al 2024

El més llegit
- Catalunya suporta el dia més calorós de l’estiu amb màximes de quasi 44 ºC
- Un altre relleu controvertit
- La policia investiga la trama russa de la Costa Brava per dues compres a Quart
- La policia investiga la trama russa de blanqueig de la Costa Brava per la compra de dues naus industrials a Quart
- El Nàstic veta un fitxatge per haver insultat els catalans