Mobilitat sostenible

Crònica de l’Euromed, el tren que va voler ser un AVE

  • L’eix Barcelona-València de passatgers segueix sense alta velocitat i vinculat al lent avenç del corredor mediterrani

  • El viatge no arriba a les tres hores, el mateix que el 1997, quan es va prometre que el 2002 seria de dues hores i quart

Carlos Márquez Daniel

Cadascun dels insectes que impacten al morro d’un tren té una història per explicar. Alguna cosa va succeir aquell dia, o va ser simple atzar, perquè decidissin creuar les vies en el moment en què passava un animal de ferro de més de 300 tones. El seu sacrifici és un dany col·lateral en el camí del progrés ferroviari, aquest lent camí cap a la veritable mobilitat sostenible. L’Euromed que entra per la via 5 de l’estació de Sants el dimecres 16 de novembre a les 10.10 hores porta, és clar, el vidre de la locomotora ple de bestioles estampades. Són un petit retall del desenvolupisme, però en aquest cas amb les coses a mig acabar, perquè el traçat Barcelona-València és encara un vull i no puc ser un AVE, una línia que, en el dia d’avui, és un abellot atordit al frontis del corredor mediterrani. A mig camí passa de la gairebé alta velocitat a ser un regional àgil; de la via internacional a l’ample ibèric compartit amb altres serveis. Va més ràpid que fa tres anys, però no és la velocitat promesa dècades enrere i la freqüència de trens no és la que desitjarien els usuaris habituals.