Educació a Catalunya

La Generalitat aprova el nou currículum de Primària i ESO

  • Se centra en l’enfocament competencial i «la preparació dels alumnes per a la seva formació posterior»

  • Els centres tindran tres anys per «aplicar progressivament» els canvis del nou currículum

JORDI V. POU

El Govern ha aprovat aquest dimarts –la quarta setmana de curs– el decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica, que inclou l’Educació Primària, l’Educació Secundària Oligatoria (ESO) i els cicles formatius de grau bàsic, i que els centres educatius tindran tres anys per aplicar progressivament. Al decret es defineix l’estructura del currículum, que inclou com a novetat les competències clau i el perfil competencial de sortida, que concreten les finalitats educatives d’aquestes etapes. També incorpora nous elements curriculars per al desplegament de les àrees i matèries: competències específiques, criteris d’avaluació, coneixements i situacions. En aquest sentit, el nou currículum «aprofundeix en l’enfocament de competències per aconseguir un aprenentatge amb sentit i profund».

Com altres novetats, el currículum inclou sis aspectes que es volen impulsar en el sistema educatiu: aprenentatge competencial, perspectiva de gènere, universalitat del currículum, qualitat de l’educació lingüística, benestar emocional i consciència global i ciutadania democràtica.

El decret preveu l’enfocament competencial, que combina els continguts habituals de les matèries amb «capacitats personals per resoldre situacions problemàtiques», i la possibilitat d’«establir àmbits per impartir de manera integrada diferents àrees i matèries».

El nou currículum també inclou la capacitat dels centres per gestionar de manera autònoma una fracció de l’horari escolar i treballar a partir de projectes globalitzadors; la preparació dels alumnes per al seu itinerari formatiu posterior i acompanyar-los en el seu desenvolupament personal i social; i que s’elabora un sol decret per a l’educació bàsica incloent-hi les dues etapes educatives que constitueixen una sola unitat.

En el desplegament d’aquest currículum, s’han publicat exemples de projectes globalitzadors tant d’educació primària com de secundària; s’ha fet ja una formació bàsica a direccions; una web amb una guia específica i recursos que es van actualitzant; i s’està organitzant formació i acompanyament per als centres que s’iniciarà a l’octubre.