Mobilitat urbana

18 morts amb patinet des del 2021 a Espanya

  • Catalunya, amb 6 morts, i Madrid, amb 3, són les comunitats amb més víctimes

  • Del total, 13 de les defuncions van ser l’any passat i 5 aquest 2022

zentauroepp45949703 barcelona 16 11 2018 patinetes el ctricos en barcelona sobre181227104209 / FERRAN NADEU

Un total de 18 persones han mort en accidents viaris amb patinet des del gener del 2021, 13 d’ells l’any passat i 5 el 2022, segons un informe publicat aquest dijous per Fundació Mapfre i Cesvimap.

La investigació recull un total de 385 sinistres viaris amb patinets, ocorreguts des del gener de 2021: 83 dels quals greus i 18 amb morts. Les comunitats autònomes amb més nombre de morts des del 2021 són Catalunya (6) i Madrid (3). L’estudi recopila les últimes notícies publicades en mitjans de comunicació relacionades amb sinistres en els quals hi ha implicats patinets elèctrics, ja que encara no es disposa d’estadístiques oficials sobre la sinistralitat d’aquest tipus de vehicles personals.

Així, segons l’informe, el 2021, van perdre la vida un total de 13 persones, 11 d’ells homes, que es van veure involucrades en un sinistre amb un patinet elèctric i la causa dels quals va ser una caiguda contra la vorera i la vorada (5), col·lisió amb altres vehicles (5) i atropellament (3).

Les comunitats autònomes que l’esmentat any van registrar més incidents amb morts van ser Catalunya (4) i Madrid (3). Les persones atropellades eren vianants d’edat avançada: dues dones de 78 i 79 anys i un home, també de 79 anys.

Aquestes xifres reflecteixen un increment del nombre de morts el 2021 respecte als dos anys anteriors, ja que el 2020 van perdre la vida sis persones i el 2019 es van registrar cinc víctimes mortals. «Unes xifres que no són acceptables i que representen una clara crida a difondre bones pràctiques i a continuar millorant, entre tots, empreses i conductors, la seguretat respecte a aquest tipus de mobilitat», apunta l’informe.

Augment de la mobilitat

En aquest sentit, el director de Prevenció i Seguretat Viària de Fundació Mapfre, Jesús Monclús, ha destacat que, tot i que el nombre absolut de morts s’hagi incrementat, «és possible que els índexs de sinistralitat hagin millorat en els últims anys a causa de l’augment de la mobilitat», tot i que encara no es disposi d’un registre que ho demostri.

«També desconeixem si els morts utilitzaven patinets particulars o de ‘sharing’, una cosa que s’hauria de corregir si es milloressin els sistemes de recollida i anàlisi d’informació sobre exposició i incidents en la nova mobilitat’, ha afegit Monclús.

L’informe també analitza la sinistralitat d’aquest 2022. De gener a primers de setembre, les notícies de premsa reflecteixen un total 224 sinistres, 44 dels quals greus i un total de cinc morts, amb edats compreses entre els 16 i 79 anys i que han succeït a Alzira (València), Saragossa (dues víctimes), Masquefa (Barcelona) i Roquetas de Mar (Almeria).

Els ferits, homes en un 70%

L’informe també incorpora altres dades recents, facilitades per una investigació liderada pels investigadors Silvia Barrero i Yelco Chicote, de l’Hospital 12 de Octubre, que es refereixen a 198 persones majors d’edat, conductors de patinets elèctrics, que van acudir al servei d’Urgències i a la Unitat de Cures Intensives de Trauma i Emergències entre el gener del 2018 i el gener del 2022.

Del total, el 70% eren homes i el 30%, dones, amb edats que oscil·laven entre els 18 i els 62 anys. Els tipus de sinistres més freqüents pels quals van ingressar a l’esmentat centre va ser la caiguda (77%), seguit de l’atropellament produït per un altre vehicle (14%), la col·lisió contra un altre objecte (5%) i un cop ocasionat amb l’estructura del patinet (4%).

Dins del grup de pacients amb trauma greu, en el 82% dels casos, la lesió més greu observada va ser el traumatisme cranioencefàlic i en el 18% restant va destacar el trauma abdominal greu.

Incompliment de la normativa

L’informe ressalta que «crida l’atenció i preocupa» que els relats mortals reflecteixin un «preocupant» nombre de circumstàncies «irregulars o contràries» a la normativa, com que es traslladaven persones en el patinet elèctric, que dos dels morts fossin joves de 15 anys, que «anaven sense casc a una velocitat entre 40 i 50 km/h, circular de nit per carretera local o travessar el pas de vianants muntat al patinet.

També destaca el fet que, del total de notícies analitzades en el primer semestre d’aquest any, en un total de 33 es recull informació sobre conductors de patinets elèctrics que han donat positiu en controls d’alcohol o altres drogues, així com 17 sobre incendis o explosions de bateries de patinets.

Prevenció

L’informe fa referència, a més, a les últimes novetats per millorar el disseny d’aquest tipus de vehicles, com ara pneumàtics més grans i que ofereixen més capacitat per absorbir irregularitats de la calçada, així com reflectors laterals, intermitents davanters i posteriors, i un prototip de portacascos dissenyat pel Centre d’Experimentació i Seguretat Viària de MAPFRE (Cesvimap), que permet emmagatzemar-hi un casc i reduir la gravetat de l’impacte en cas de col·lisió contra un altre vehicle o atropellament a un vianant.

Així mateix, destaca altres iniciatives, com cursos pràctics realitzats a peu de carrer, com la campanya ‘En patinet, si ho fas bé, tot va bé’, de Fundació Mapfre i el RACC, i altres dirigides a sensibilitzar tots els usuaris de les vies i, també, els conductors de camions i autobusos sobre els angles morts i el risc que poden arribar a originar a vianants, ciclistes i usuaris de patinets elèctrics, motos i ciclomotors.