Educació a Catalunya

L’adaptació a les escoles bressol: el més difícil encara de la conciliació

  • Les mares treballadores i sense xarxa familiar han de fer l’impossible per superar la primera setmana a l’escola infantil

  • La racionalització dels horaris laborals continua sent l’assignatura pendent de la conciliació

Manu Mitru

Amb una jornada de vuit hores, i fins i tot de menys, si es treballa lluny d’on es viu, els horaris de les escoles infantils públiques –de vuit del matí a tres de la tarda, durant el mes de setembre a les de Barcelona– són objectivament insuficients. Aquest dilluns va començar el curs als centres de 0 a 3 de la capital catalana i l’estrès es llegia en el rostre de centenars de mares al bus o al metro, fent malabars per compaginar el període d’adaptació dels més petits –dilluns, una hora, al matí; dimarts, dues, però a la tarda– i les en moltes ocasions gens flexibles jornades laborals. Que el sistema falla, que és incompatible treballar i criar sense deixar-se la salut mental en l’intent, és una idea de consens, però ¿com solucionar-ho? I el més important per a l’avui de tantes famílies, principalment mares, que en la majoria de casos acaben suportant el pes de les cures, ¿com gestionar-ho mentre se soluciona?