L’educació a Catalunya

Les arts demanen més presència en els currículums escolars

  • El CoNCA remarca el dèficit artístic de la població catalana i apressa a apostar per aquesta formació a les escoles

  • «Es comença per aprendre a llegir i a escriure, però és necessari aprendre també els llenguatges artístics», assenyala Jordi Font

Les arts demanen més presència en els currículums escolars

Manu Mitru

La població catalana presenta un «dèficit en la sensibilització i alfabetització artística» que fa urgent situar aquesta formació al costat d’altres aprenentatges bàsics de l’educació obligatòria. Aquesta és l’essència de la Carta de les Arts a l’Educació que aquest dimarts ha presentat el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) i que reclama més presència en els currículums escolars de les competències artístiques, ja sigui música, teatre, arts plàstiques o dansa.

«Incloure l’educació artística en l’educació és fonamental. Es comença per aprendre a llegir i a escriure, però és necessari aprendre també els llenguatges artístics, la capacitat d’expressar-se creativament», ha remarcat el secretari del CoNCA, Jordi Font, que ha apuntat que «cada vegada es valora més el paper de les arts per a l’educació integral de la persona».

Font ha recordat que la cultura és un dret de la ciutadania i ha denunciat que «sovint les administracions no assumeixen l’obligació de capacitar la ciutadania per exercir-lo». «És la vella assignatura pendent, i la seva falta actua com a barrera social», ha reblat. Barrera social que queda reflectida en estudis que evidencien que, per exemple, en les activitats extraescolars, són les classes amb més capacitat cultural i econòmica les que aposten més per la formació artística dels seus fills, davant les més desfavorides, que escullen un altre tipus d’activitats.

El CoNCA vol resoldre aquest dèficit i aquesta font de desigualtat introduint les arts a les escoles. «És important assegurar la presència de les arts en tots els nivells educatius, és a dir, que en l’educació primària i secundària obligatòria s’introdueixi l’ensenyament artístic a totes les escoles catalanes», ha insistit Font. Actualment, en els currículums estan incloses competències com la música i el dibuix, però no d’altres com el teatre i la dansa.

La Carta de les Arts a l’Educació és fruit del treball que des del 2019 ha impulsat el CoNCA amb experts i professionals del món de les arts, entitats i administracions. Partint de la base que les arts «estimulen el desenvolupament cognitiu, emocional i relacional de la persona», la Carta planteja 63 recomanacions per fer efectiva aquesta presència en l’àmbit escolar. Font ha posat èmfasi en la proposta número 37: dotar les competències artístiques de «càrrega curricular significativa» per anar cap a una equivalència entre ciències, humanitats i arts a raó d’un 33% cadascuna.

També es posa èmfasi en el finançament. La carta demana una línia de finançament específic per als projectes de centre que incorporin les arts de manera substancial i fer un esforç econòmic en aquells centres amb alumnat vulnerable que, per la seva situació, tingui més dificultats per accedir a la cultura.

En l’àmbit de la docència, la carta demana més presència de l’educació artística en la formació del professorat. Així mateix, insta totes les administracions a elaborar un Pla Nacional de les Arts i l’Educació que inclogui formació artística en escoles i instituts i també fora de l’horari lectiu, en extraescolars, caps de setmana, vacances i al llarg de la vida.

Font ha valorat positivament la implicació dels departaments d’Educació, Cultura i Universitats, així com la «disposició plena» d’ajuntaments i diputacions a impulsar grups de treball per avançar cap a aquests objectius.