Consum per a les festes

Els majoristes de Mercabarna preveuen recuperar aquest Nadal els nivells de distribució del 2019

  • El peix i el marisc fresc pugen de mitjana entre un 3% i un 18% i destaquen les aus com el gall dindi, l’ànec o la pularda, clàssics de temporada que mantenen els preus de l’any anterior

Els majoristes d’aliments frescos de Mercabarna esperen recuperar aquest mes de desembre els volums de distribució de la campanya del 2019, any previ a la pandèmia. Tots els sectors d’aliments frescos auguren un augment en les vendes respecte a l’any anterior, tot i que destaca la pujada dels preus dels productes, especialment del peix i el marisc, on l’increment de preus oscil·la entre el 3 i el 18%. Les aus, d’altra banda, mantenen una estabilitat en els preus, cosa que afavoreix la previsió de vendes de productes com la pularda o el gall dindi durant les festes.

Així ho han explicat aquest dilluns Jaume Flores, vicepresident de l’Associació d’Empreses majorista de Mercabarna (Assocome) i president del Gremi Majorista de fruites i verdures (AGEM); el vicepresident de l’AGEM, Pere Prats; l’expert en aus de l’Associació d’Empreses majorista de Mercabarna, Josep Capdevila i el president del Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix, Àngel Máñez.

Aus, més quantitat i preus estables

Les aus tradicionals de les festes com el pollastre de corral, el gall dindi o la pularda regnaran a les taules d’aquest any. Així ho preveu Josep Capdevila: «els animals criats a l’aire lliure són els productes estrella d’aquesta temporada ja que tenen moltes maneres de cuinar-se i van bé en qualsevol ocasió. A més, la tendència a l’alça del consum ve donada per dos factors: el manteniment del preu i la bona collita d’aquest any. Des del punt de vista dels majoristes d’aus, aquest serà un bon any», ha apuntat. Aquest tipus d’aliments, a més, estan en tendència gastronòmica des de fa ja unes temporades i el sector preveu incrementar un 20% les vendes i distribuir unes 120 tones de producte durant aquestes festes. Destaquen especialment la pularda, l’ànec, el gall dindi de corral i l’oca, així com els productes derivats com el paté o el fuagràs.

El peix i el marisc, més cars

La temporada per al producte estrella de les taules nadalenques presenta una situació complexa. La pujada de la llum, dels combustibles i el transport influeixen directament en el preu final del producte. S’augura una temporada millor que l’anterior i esperen arribar a augmentar les vendes al voltant d’un 13% per poder recuperar els nivells del 2019. «Malgrat el context econòmic i els efectes que encara es pateixen de la pandèmia, esperem incrementar un 13% la comercialització del producte respecte al desembre del 2020», ha assenyalat Àngel Máñez. La pujada de preus, en el cas dels productes frescos de peix i marisc, augura una pujada de preus d’entre un 3 i un 18%, on destaca la tendència de pujada del salmó, el rap i especialment de la gamba, ja que la pesca d’aquest clàssic del Nadal és escassa i no hi ha tanta oferta com altres anys.

Els productes congelats, per la seva part, experimenten una pujada lleugerament menor que els productes frescos, entre un 5 i un 10%, cosa que es pot considerar una variació normalitzada de la temporada. Àngel Máñez recomana «fer mercat i demanar consell als peixaters i no anar a comprar amb idees preconcebudes, sinó intentar buscar la millor relació qualitat-preu per als menús nadalencs».

El raïm, un imprescindible amb una pujada molt significativa

El raïm presenta l’increment més gran en fruites i hortalisses de la temporada. La mala collita d’aquest any, al 50% d’un any normal, està provocant un increment de preu d’entre el 20 i 30% respecte a anys anteriors. Una altra de les fruites estrella de la temporada és la pinya, que aquest any baixa el seu preu al voltant d’un 10%. Es preveu una bona temporada en general per a productes estrella com els cirerols, els fruits vermells com la mora o els nabius i els cítrics, que mantenen una tendència a la baixa dels seus preus.

En general, els preus de fruites i verdures són moderats i es preveu un creixement de vendes de l’11% respecte a anys anteriors. La variació del preu oscil·larà sobre el 3,4% respecte al 2020. «Aquest any tenim un bon producte i de molt bona qualitat, a més clàssics com els cítrics baixen els preus entre un 20 i un 50% i no es preveu un augment gaire significatiu. Això ens permet fer una previsió de tancar la temporada amb un increment de vendes de l’11% respecte al 2020», comenta Pere Prats.

Temes:

Productes Nadal