Educació

Escola inclusiva: la diabetis o la diferència entre anar o no anar d’excursió

La Martina té 5 anys i el seu nivell de sucre és una muntanya russa asimptomàtica que requereix un control constant. No pot participar de les activitats fora del col·le perquè ja no disposen d’un acompanyant expert en la malaltia que pugui atendre-la

Anna Mas

L’Ana prefereix parlar a través del telèfon fix per deixar la línia del mòbil lliure, perquè aquest és el número al qual truquen des de l’escola si la seva filla, la Martina, de 5 anys, té algun problema amb la diabetis que li va ser diagnosticada dues setmanes després d’haver començat P3. Va deixar de treballar per centrar-se en la petita, el nivell de glucosa de la qual és una autèntica muntanya russa, amb l’afegit que és asimptomàtica, amb la qual cosa pot estar corrent pel pati amb el sucre per terra sense adonar-se’n. Aquesta mare exposa coses de «sentit comú», situacions de «món al revés», d’«haver d’estar demanant clemència per una cosa tan simple com aconseguir que pugui anar d’excursió». La diabetis és una motxilla que pesa molt, pels aparells, les tires reactives, els hidrats d’absorció ràpida i lenta; però també, pel que sembla, per la falta de recursos perquè aquests nens tinguin una etapa educativa el més normal possible, sobretot quan encara no són autònoms.