Trànsit

La circulació creix un 20,5% a l’AP-7 des del final dels peatges

  • La C-33, de Parets a Barcelona, té un 50% més de vehicles amb l’aixecament de barreres

  • El director de Trànsit demana «alternatives de transport públic» per poder tirar endavant el «retorn al cotxe»

  • Bus i metro segueixen un 25% per sota de la demanda pre-Covid, mentre que Rodalies està al 70% del 2019

Jordi Cotrina

Sembla que va ser ahir, però es compleix ja un mes des de l’eliminació de bona part dels peatges de les autopistes catalanes. Tot el que ha passat en aquestes artèries en les últimes setmanes s’ha atribuït al final de les barreres, tant les cues i retencions durant els caps de setmana com la complicada situació matinal a l’entorn metropolità de Barcelona. Curiós, però en època de tempestes la carretera ha tingut més espectadors que el cel revoltós. I al final, tot i que hauríem de dir de moment, les dades i l’observació semblen donar la raó als que pronosticaven un increment de la circulació, en un moment, i no és cosa menor, en què transport col·lectiu està un 25% per sota de la demanda pre-Covid. Segons dades facilitades pel Servei Català de Trànsit, el volum de vehicles a l’AP-7 ha crescut un 20,5% si es compara amb el setembre del 2019, i altres vies, com la C-33, absorbeixen ara un 50% més de cotxes. Però més enllà dels números, el seu director, Ramon Lamiel, fa una advertència: «Hem tornat al cotxe. I la solució passa per canviar el model de mobilitat, no només per la gestió del trànsit; si no donem alternativa de transport públic, no tirarem endavant». I afegeix: «Anem tard».