L’anvers d’una mesura històrica

Adeu als peatges, ¿hola als embussos?

La gratuïtat de les autopistes comportarà un augment del trànsit, pronòstic que convida a repassar com funciona tota bona retenció de vehicles

A1-123964568.jpg / ANNA MAS TALENS (EPC)

A les autopistes en ocasions se les anomena artèries, com si els vehicles fossin glòbuls vermells i els peatges, amb les seves barreres per procedir al pagament, un trombe que amenaça d’infartar la salut viària, però com en qualsevol capítol de ‘House’ res mai és el que sembla en un primer moment. La gratuïtat de les autopistes, allà on es va executar primer (per exemple, entre Tarragona i València des de l’1 de gener del 2020), ha comportat notables increments del trànsit (del 20,8%, en aquest tram citat) i fins i tot, en zones d’una complexitat especial, del 40,3%, com ha passat entre València i Alacant. L’adeu als peatges a les autopistes catalanes més transitades, portat a terme aquesta setmana, pot ser que sigui només l’avantsala d’una nova era dels embussos, dels quals en aquesta crònica es disseccionarà la seva anatomia menys coneguda, però, això sí, que almenys seran gratuïts.