Urbanisme

La transformació de París, exemplar però imperfecta

L’alcaldessa Anne Hidalgo ha tancat les dàrsenes del Sena al trànsit, ha convertit en zona de vianants el cèntric carrer Rivoli i, una vegada al mes, ‘privatitza’ espais simbòlics de la ciutat. El volum de cotxes ha caigut un 42% en el centre urbà, però els embussos s’han desplaçat a la perifèria.

A giant artwork by French artist JR installed in front of the Eiffel Tower in Paris / Sarah Meyssonier (Reuters)

Al capdavant de l’alcaldia de París des del 2014, Anne Hidalgo és la principal responsable de la transformació de la capital francesa. El tancament de les dàrsenes del riu Sena al trànsit automobilístic, la multiplicació dels carrils bici, la conversió en zona de vianants del cèntric carrer Rivoli, la ‘privatització’, un diumenge al mes, dels barris més simbòlics de la ciutat, inclosos els Camps Elisis, per a ús i gaudi dels vianants, són només algunes de les seves nombroses iniciatives. Però, l’exemplar metamorfosi de la ciutat de la llum, destinada a reduir la contaminació i millorar la qualitat de vida dels seus habitants, no està exempta de polèmica.