Transport

Renfe celebra el seu 80 aniversari

  • La companyia llança ofertes de viatges i promocions al llarg del 2021 plantant cara al flagell de la Covid-19

zentauroepp16981261 sant boi 11 09 2011 ave barcelona madrid pasando por sant bo180219185652

zentauroepp16981261 sant boi 11 09 2011 ave barcelona madrid pasando por sant bo180219185652

Renfe celebra aquest diumenge el seu 80 aniversari, que estarà present en el dia a dia de la companyia durant tot el 2021, any que segueix marcat per la pandèmia de Covid-19, que ha limitat la mobilitat, impactant de ple en el transport i els viatges.

No obstant, aquesta situació excepcional no impedirà a Renfe desenvolupar una sèrie d’accions al llarg de l’any per commemorar-lo, des d’iniciatives comercials, com la posada a la venda d’ofertes i promocions relacionades amb els diferents serveis, fins a iniciatives amb empleats, passant per actes i trobades institucionals, segons fonts de la companyia.

Renfe compleix aquests 80 anys convertida en una operadora ferroviària de primer nivell mundial i referència en alta velocitat, amb més de 15.000 professionals i, en circumstàncies normals, amb 5.000 trens circulant diàriament a Espanya i més de 500 milions de viatgers a l’any.

Actualment, la companyia està immersa en un procés de transformació a través de la innovació, la internacionalització i el focus en el client, que donarà com a resultat una nova Renfe, que serà un operador integral de mobilitat, més enllà del tren i un referent logístic internacional, més enllà de les fronteres espanyoles.

La seva història comença el 1941

Els començaments del tren a Espanya es remunten al 1941, quan, després de la Guerra Civil, es van nacionalitzar una vintena de companyies per crear la Xarxa Nacional de Ferrocarrils Espanyols (Renfe). A partir d’aquell moment, van començar els treballs per a la substitució gradual del sistema de vapor per un d’elèctric, sent Madrid-Àvila-Segòvia la primera línia electrificada. El següent pas va ser l’estrena, el 1950, del primer Talgo, recorrent la línia Madrid-Irun, model que va ser la gran aportació espanyola al món ferroviari.

A partir de mitjans dels 60, va començar la modernització de la infraestructura i, a principis dels 80, es va apostar per la creació dels grans nuclis de Rodalies i d’una xarxa d’infraestructures d’alta velocitat, que culminaria el 1992 amb la inauguració de l’AVE Madrid-Sevilla, i que es desenvoluparia, definitivament, a partir de la primera dècada del segle XXI fins a l’actualitat.

Dues empreses

El 2005, per adaptar-se al projecte de liberalització a Europa, Renfe es va dividir en dues empreses, donant pas a Renfe Operadora, l’encarregada de prestar el servei de transport de viatgers i mercaderies, i ADIF, la responsable d’administrar la infraestructura ferroviària. El 2012, Renfe Operadora va quedar constituïda com a capçalera d’un grup de societats creades, precisament, per continuar avançant en el procés d’obertura a la competència (Renfe Viajeros, Renfe Mercancías, Renfe Fabricación y Mantenimiento i Renfe Alquiler de Material).

El 2016, l’AVE va arribar ja a més de 30 ciutats espanyoles i va traspassar la frontera amb França, un procés d’internacionalització que es consolidaria el 2019, arribant al maig d’aquell any als primers 1.000 viatges de l’AVE Medina-la Meca (Aràbia Saudita), a més de constituir la societat Renfe of America, per buscar nous negocis als Estats Units, després d’haver aconseguit un megaprojecte a Texas.