CORREDOR MEDITERRANI

Aprovat l'ample estàndard entre Tarragona i Castelló

El Ministeri de Transport dona el vistiplau a l'estudi informatiu i deixa l'obra preparada per licitar-se

Es farà després d'adaptar a aquest ample els trams entre Castellbisbal i Vila-seca i Castelló i València

zentauroepp51657090 valencia 9 1 2020 sociedad corredor mediterr neo euromed 200110205249 / Miguel Lorenzo

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha donat aquest dilluns llum verda al ‘BOE’ a l’‘Estudi informatiu per a la implantació de l’ample estàndard al tram Castelló-Tarragona’, una de les actuacions previstes dins del Corredor Mediterrani, que així està una mica més a prop de ser realitat ja que queda preparat per licitar-se.

Actualment, el Corredor ja té ample estàndard entre la frontera francesa i Tarragona per a passatgers tot i que no per a mercaderies, que arriben fins a Castellbisbal.

Fonts del sector van explicar que la previsió és que aquesta obra l’estudi de la qual s’ha aprovat es dugui a terme quan s’acabin les que s’estan fent per completar aquest mateix canvi d’ample entre Castellbisbal i Tarragona i entre Castelló i València, en el qual, per exemple, fa uns dies van començar les obres per adaptar l’estació de Vila-real.

La crisi de la Covid-19 no ha afectat especialment el ritme d’aquestes dues obres que estan en marxa, però en els dos casos són complexes ja que s’ha habilitat un ‘tercer fil’ d’ample estàndard. Però, una vegada s’acabin i es faci aquesta tercera, passatgers i mercaderies podran anar des de la capital valenciana a la frontera en ample internacional i continuar així el seu viatge a Europa.

De fet, des del ministeri s’ha emmarcat l’aprovació d’aquest estudi en una actuació global que ha d’arribar en un primer moment fins a Múrcia i que no només inclou les vies, ja que s’han d’adaptar totes les infraestructures al tren estàndard, de 750 metres.

Un tram, dues situacions

Des que el mes de gener va entrar en funcionament la denominada ‘variant de Vandellòs’, Tarragona i Castelló estan connectades per una plataforma de doble via però encara d’ample ibèric.

Però al tram conviuen dues realitats diferents, ja que el que va de Vandellòs a Tarragona, de 64 quilòmetres i objecte de la variant, tot i que és d’ample ibèric està construït amb travesses polivalents compatibles amb l’estàndard.

D’aquesta manera, hi haurà un treball comú per adaptar tota la part aèria de la línia, que inclou, per exemple, l’electrificació, però després entre Tarragona i Vandellòs amb prou feines s’haurà de canviar l’ample de les travesses mentre que en l’altre tram, entre Vandellòs i Castelló, s’hauran de canviar les mateixes travesses.

L’adaptació a la normalitat europea s’espera que sigui un impuls al transport de mercaderies. De fet, el ‘Butlletí Oficial de l’Estat’ insta ja a analitzar i promoure actuacions complementàries per connectar amb els ports implicats així com amb terminals de mercaderies per poder esprémer la inversió