Un enèsim caos a Rodalies de Renfe ha afectat aquest divendres més de 100.000 usuaris, especialment a l’estació barcelonina de Sants i a diferents municipis de Tarragona. Un error en el sistema de senyalització a les 6.30 hores en una zona de vies que comunica amb Passeig de Gràcia ha sigut el causant del primer incident. El segon l’ha originat la falta de subministrament elèctric entre l’Hospitalet de l’Infant i l’Ametlla de Mar, cap a les 8.30 hores.
Més d’una hora de retard –i fins i tot dues hores i mitja en alguns moments– ha sigut el que han hagut de suportar milers d’usuaris. Poques línies –si és que n’hi ha hagut alguna– han quedat al marge de l’incident. L’R-2S, l’R-2N, l’R-2, l’R-11, l’R-13, l’R-14, l’R-15, l’R-16... han sigut les més afectades, tot i que també s’han arribat a registrar demores superiors a la mitja hora en l’R-1, l’R-3 i l’R-4. Els problemes s’han acumulat al llarg de tota la jornada.
Llarga distància
Els problemes generats per la primera avaria els han patit principalment els viatgers de l’entorn de Barcelona, tot i que molts d’ells també han resultat perjudicats pels talls de subministrament entre l’Hospitalet de l’Infant i l’Ametlla de Mar. L’incident en aquest punt ha causat retards en la línia R-16, però també s’ha carregat la puntualitat dels trens de llarga distància que passen pelCorredor Mediterrani. Hi ha hagut passatgers que tenien el bitllet de sortida del’estació de Sants a les cinc de la tarda i el tren no s’ha posat en marxa fins passades dos quarts de vuit. Dues hores i mitja de retard. De rècord.
Solucionada l’avaria, però continuen els retards
De poc ha servit, per tant, que Renfe comuniqués que les dues avaries s’havien solucionat (a les 13.20 hores les de Tarragona i a les 16.00 hores les de Sants). Les aglomeracions de gent en algunes estacions s’han allargat durant la tarda. En total, l’avaria ha comportat la paralització de 250 trens en plena temporada d’estiu.
Avisos previs a l’incident
Adif, l’entitat pública que administra les infraestructures ferroviàries, ha al·legat haver estat treballant en la reparació des del primer moment. No obstant, fonts ferroviàries s’han queixat que han notificat a Adif que hi havia una possible avaria entorn de les cinc de la matinada d’aquest divendres i que ningú havia anat a revisar les vies.
En ple encreuament de retrets, Adif ha negat a aquest diari haver rebut cap avís des d’una altra via que no fos el seu propi sistema informàtic de seguretat, que detecta instantàniament qualsevol error d’infraestructura, i han reiterat que han acudit immediatament des que han tingut notícia de l’incident.