La freqüència de consumidors habituals de refrescos ensucrats ha caigut un 25% un any després de la instauració d’un impost específic impost per a aquest tipus de begudes a Catalunya, segons una investigació realitzada per experts de l’Escola Nacional de Sanitat del’Institut de Salut Carles III (ENS-ISCIII) en col·laboració amb l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).
En concret, segons dades preliminars, després de l’establiment de l’esmentat gravamen la freqüència deconsumidors habituals de refrescos ensucrats ha retrocedit un 25% en una mostra de població de diversos barris de Barcelona amb rendes més baixes, en comparació amb la tendència observada en població de barris amb característiques similars de Madrid.
A més, s’ha constatat que el 83% dels enquestats a Barcelona coneixien l’existència de l’impost i el 38% dels mateixos van declarar que havien modificat els seus hàbits de consum de les begudes ensucrades, principalment (tres de cada quatre) reduint el seu consum i en molta menor quantia mitjançant substitució per begudes no gravades o begudes de marca blanca.
Així mateix, OCU va analitzar els preus de supermercats de Madrid i Barcelona el març del 2017 (preimpost) i març del 2018 (postimpost). L’estudi mostra que la mitjana del preu dels refrescos ensucrats a Barcelona és superior al de Madrid. El sobrepreu dels refrescos ensucrats oscil·la entre el 7% i el 8% en el cas de les llaunes de 33 centilitres i el 32% a les ampolles de dos litres dels refrescos ensucrats de marca blanca. Les ampolles de dos litres de marca tenien sobrepreus entre el 14% i el 21%, segons la marca.
Reticències inicials
Per la seva banda, les begudes refrescants sense sucre no tenen sobrepreu a Barcelona respecte a Madrid, i es queden en nivells clarament inferiors a les begudes amb sucre. Abans de la posada en marxa d’aquesta investigació, l’OCU va posar en dubtel’efectivitat i conveniència per al consumidor de l’anomenada 'taxa del sucre' a Catalunya.
No obstant, les primeres dades que se’n desprenen posen de manifest que un augment del preu de les begudes ensucrades té un impacte directe en la reducció del seu consum, un canvi d’hàbit dietètic que OCU considera positiu des del punt de vista de la salut.