Els tallers tecnològics triomfen als casals d'estiu

Cursos de robòtica, programació, electrònica, videojocs i impressió 3D esgoten les seves places

Construcció de drons, domòtica i aprendre a fer de 'youtuber' són les estrelles del 2017

zentauroepp34834753 joel y tres compa eros en una clase del techcamp170624174456

Els casals d’estiu són alguna cosa més que l’alternativa d’oci infantil o per aprendre anglès mentre els pares treballen durant les llargues vacances escolars. Propostes educatives relacionades amb les noves tecnologies comencen a entrar amb força en l’oferta d’activitats, amb cursos d’una setmana per a menors de 7 a 16 anys, que persegueixen acostar-los a la robòtica, l’electrònica, la programació i el món maker de la impressió 3D i les plaques Arduino. Hi ajuda que moltes escoles ho incloguin en els seus currículums.

    L’oferta procedeix tant de centres cívics i entitats d’oci com d’acadèmies privades, centres tecnològics i universitats. I l’èxit ha sigut tal que la majoria d’aquests tallers, almenys durant l’última setmana de juny i la primera quinzena de juliol, estan complets fa dies i tenen llista d’espera. També l’oferta s’ha estès i als pioners que van començar fa quatre anys s’hi han sumat noves propostes com la construcció de drons, la domòtica i la programació avançada de videojocs.

    «Als que van fer la introducció l’any passat, aquest any cal donar-los alguna cosa nova, encara que molts asseguren que no els importa repetir», afirma Cristian Layos, del centre cívic Casa Sagnier, que espera ampliar l’oferta de robòtica i vídeojocs l’any que ve, davant l’èxit d’aquest estiu.

D’ARDUINO ALS ‘MAKERS’ / L’itinerari per als menors sol estar bastant traçat. Per als més petits s’ofereixen tallers que ensenyen a programar amb software Scratch petits robots tipus Bebots (en forma d’insecte que realitzen moviments senzills). És un llenguatge introductori que ajuda a aprendre a pensar en seqüències lògiques.

    D’aquí s’acostuma a passar a Scratch for Arduino, que van inventar al Citilab de Cornellà, en què amb la base del software anterior es comencen a programar les plaques Arduino, un petit kit de circuits i software obert que ajuda a entendre la programació per a electrònica. Amb Arduino ja es poden programar petits objectes com joguines (d’aquí ve que s’utilitzin Lego Mindstorm o petits robots), instruments musicals, controladors domèstics (com sistemes de reg automàtic), petites consoles o fins i tot un dron. I els materials es dissenyen i es fan en impressió 3D.

    «Els casals són l’excusa perfecta perquè els pares ensenyin com es fa la tecnologia als seus fills. Primer només ens arribaven fills d’enginyers i informàtics, però ara també s’hi apunten nens de famílies de tots els sectors», assenyala Bernat Foj, fundador de Codelearn, una cadena de 13 acadèmies a Catalunya que imparteixen classes de robòtica, programació i videojocs, i que aquest any tindran un miler de nens.

VIDEOJOCS / Per als xavals més aficionats a la consola, també hi ha tallers d’estiu de programació de videojocs. Per als més petits, en Scratch o creant mòduls propis per a Minecraft. Per als més avançats, hi ha cursos d’Unity, un programa professional que també es fa servir en realitat virtual.

    Tanta complexitat en una setmana requereix no tan sols motivació. «Per a un xaval, és millor grups petits i professors de 25 anys a qui agrada la tecnologia que es converteixin en els seus referents», assenyala Marius Plana, responsable d’Esplai Virtual, a Vilanova i la Geltrú.

    Però aquestes activitats solen tenir el repte d’atraure les noies. «Hi ha un 80% de nens i un 20% de nenes. Quan fem tallers només per a elles, bé, però si ensenyem programació amb Minecraft no s’hi apunten. Encara queda molt per avançar», assenyala Plana. I després hi ha el preu (entre els 60 i els 270 euros) i l’edat. Per als nens més petits, tanta intensitat pot ser excessiva i alguns prefereixen combinar-los amb activitats d’oci. «Un taller de robòtica tot un dia és massa. Encara que els agradi molt, es cansen i s’avorreixen», assegura Rosángel Moreno, responsable de l’acadèmia Peques y Robots.

Temes:

Vacances Joves