lluita contra les infraccions de trànsit

L'helicòpter amb la càmera capaç de multar des de les altures no vola des del juny

L'aeronau, presentada com un recurs decisiu contra les distraccions, no funciona per un plet entre companyies

L'aparell va ser reemplaçat per un altre sense cinemòmetre que també va ser retirat al desembre

  / ACN / LAURA FIGULS

El Servei Català de Trànsit (SCT) s'ha quedat sense helicòpters per gestionar el trànsit de les carreteres catalanes. Un recurs summament costós i, a priori, imprescindible per al bon govern de la seguretat a la xarxa catalana. Des del juny no vola l'aeronau que el conseller d'Interior, Jordi Jané, va presentar el 24 de febrer del 2016 com una mesura decisiva per lluitar contra les badades al volant, que acabaven d'augmentar el 12% durant el 2015.

Aquest helicòpter està equipat amb una càmera capaç de localitzar des de les altures conductors que manipulin el telèfon mòbil mentre estan al volant. Amb la Wescam MX-15, una càmera esfèrica ubicada a la panxa de l'aparell, es "veu perfectament" el model de cotxe que és, la matrícula i si el conductor fa servir el whatsapp o no "porta posat el cinturó de seguretat", va explicar aleshores Jané. A més, està equipat amb un cinemòmetre, un dispositiu que basant-se en la tecnologia dels radars pot mesurar la velocitat dels automòbils que circulen per sota de l'aeronau. 

LITIGI ENTRE COMPANYIES

La conselleria havia licitat la contractació d'un helicòpter biturbina Eurocopter AS355 equipat amb aquesta càmera. El va presentar públicament a finals de febrer. El problema és que, segons ha pogut saber aquest diari, fa vuit mesos que és a terra. Entre les dues úniques companyies aèries que es van disputar el contracte de rènting va sorgir un problema. TAF Helicopters va impugnar l'adjudicació d'Interior i es va iniciar un litigi que encara segueix.

En realitat, està lluny de resoldre's i encara queden mesos perquè s'aclareixi i pugui volar novament un helicòpter que es va presentar com un recurs idoni per dissuadir de la temptació de mirar el telèfon al volant. Sense aquest mitjà aeri, el preu del qual supera el milió d'euros anuals, els accidents causats per aquestes distraccions s'han reduït en el 2,5%. La millora és relativa si es té en compte que suposa el 10% més que el 2014

S'ESGOTA EL SUBSTITUT 

Interior va esquivar aquest contratemps destinant al Servei Català de Trànsit un altre helicòpter propietat de la conselleria, un Eurocopter AS350 amb què han estat volant els seus pilots per ajudar en la gestió del trànsit des de l'aire. Aquest monoturbina, però, no està equipat amb una càmera amb capacitat per sancionar. Perquè no té un 'zoom' per veure si el conductor està manipulant el telèfon ni tampoc compta amb cap dispositiu per calcular la velocitat dels vehicles que circulen per sota.

Aquest segon helicòpter, a més, va haver de quedar-se a terra a finals de desembre. Li tocava una revisió completa i actualment està en procés de recanvi de peces. Des de l'1 de gener, Trànsit ja no té mitjans aeris.