Astrid Müller: "El comerç electrònic ofereix a l'addicte la invisibilitat que busca"

La doctora alemanya lidera les investigacions que adverteixen de l'alça de la compra compulsiva

ifernandez36231655 sociedad astrid muller161111164659

ifernandez36231655 sociedad astrid muller161111164659

La doctora alemanya Astrid Müller lidera a nivell mundial les investigacions sobre la compra compulsiva, un trastorn a l'alça que, considera, s'hauria de reconèixer com a malaltia mental i classificar-se com a addicció, en la línia de la ludopatia.

-¿Està augmentant significativament la compra compulsiva? Sí, està creixent per dues raons: l'augment del comerç ‘on line’, ja que hi ha evidències que el trastorn de compra presencial està emigrant cap al mercat electrònic, i els alts valors materialistes en les societats consumistes occidentals.

-¿Quina és la seva incidència en la població? Recents metaanàlisis indiquen una prevalença estimada del 5% de la població adulta. Però aquests resultats estan basats en enquestes, es necessita fer entrevistes per detectar la taxa real. Hi ha fermes evidències que els joves tenen més tendència a aquest trastorn i que afecta més dones que homes, però en els grups d'edat més joves no hi ha diferències entre sexes. 

-¿Com podem reconèixer un malalt amb aquest trastorn? Els signes típics són: una extrema preocupació i urgència per comprar i anar de compres; recurrents episodis en què la persona gasta més del que pot, a vegades s'endeuta i causa problemes en la vida familiar i en les relacions personals, i fins i tot en algun cas arriba a conductes delictives, com el frau. Els episodis de compra compulsiva estan inicialment relacionats amb les necessitats de satisfacció emocional o d'identitat. Per això, la mercaderia comprada gairebé mai o mai és usada; és amagada, oblidada, acumulada o regalada. El problema es caracteritza per fluctuacions en la severitat, fins i tot per un procés crònic que comença en l'adolescència. Normalment, els afectats són conscients de la seva patologia molt després, i això contribueix a cronificar el trastorn. 

-¿Què els porta a aquestes conductes? Les motivacions primàries són la regulació de les emocions: escapar-se o evitar conflictes socials, estats d'ànim negatius, i la il·lusió de guanyar identitat, prestigi, a través de la possessió de coses materials. 

-¿Com hi influeix internet? És molt més ràpid i fàcil i ofereix molts productes i informacions. Poder comprar en qualsevol moment i des de qualsevol lloc incrementa el risc de l'adquisició incontrolada. Els afectats prefereixen comprar en solitari, de forma inadvertida, i amaguen els productes als amics i familiars. El mercat electrònic permet al client aquesta invisibilitat i privacitat. Les alertes de les últimes novetats, la publicitat ‘on line’, els xats amb altres compradors o venedors... contribueixen a l'addicció. A més, l'enviament gratuït i les opcions de crèdit endarrereixen les conseqüències de la desaforada despesa. Més encara, hi ha botigues ‘on line’ que permeten l'anonimat i regulen durant la navegació la satisfacció de les emocions.

-¿Està associat a altres condicions psiquiàtriques? Sí, aquests pacients pateixen alta comorbiditat psiquiàtrica, sobretot ansietat, depressió, el trastorn de gana desenfrenada, addiccions al joc i a substàncies i trastorns de personalitat. 

-¿Com prevenir aquesta addicció? Distribuint informació sobre el trastorn, començant pels adolescents. La gestió dels diners, el consum adequat i l'ús del comerç ‘on line’ haurien de ser inclosos en el temari escolar. No s'han d'ignorar o dissimular els símptomes de la compra patològica. És important no moralitzar o castigar les persones afectades, millor ajudar-les a trobar millors opcions per tractar amb sentiments negatius, conflictes socials, avorriment... I recomanar-los anar a teràpia. La teràpia conductual cognitiva, com la de Bellvitge, s'ha mostrat efectiva.