L'Ajuntament de Madrid sospesa prohibir la circulació de la meitat dels cotxes a partir d'aquest dimecres a conseqüència dels elevats nivells de contaminació a què ha arribat la capital. Seria la primera vegada que es pren a Espanya aquesta dràstica mesura, que suposa retirar de la circulació el 50% dels vehicles segons la seva matrícula, parells i senars. Madrid manté activat el protocol de mesures per alta contaminació de diòxid de nitrogen (NO2) a la capital al sobrepassar-se dilluns a la nit els 200 micrograms en diverses estacions de mesurament ambiental. Per motius excepcionals no s'ha aplicat aquest dimarts la prohibició de circular al 50% dels vehicles al centre de la ciutat. Si s'aplica aquest dimecres, dia 2, només podrien circular els vehicles amb matrícula parella.
El Consistori ha explicat que, tot i que es donen les condicions per aplicar ja les mesures restrictives a la circulació s'ha decidit posposar-les davant la coincidència amb el retorn del pont de Tots Sants.
La limitació, si se segueix produint aquesta combinació de factors adversa per a la qualitat de l'aire, s'aplicaria també dijous a les vies de circumval·lació de la capital, que des de dissabte tenen limitada temporalment la velocitat de 90 km/h a 70 km/h pel mateix motiu. A aquestes mesures s'hi sumaria la impossibilitat d'aparcar a les zones de Servei d'Estacionament Regulat (SER) controlades per parquímetres mentre aquests estan actius, de 9.00 a 21.00 hores.
PROHIBICIÓ TOTAL
El protocol d'actuació aprovat per l'Ajuntament de Madrid preveu que en situacions "persistents" es pugui arribar a prohibir fins al 100% de la circulació.
L'última decisió sobre si es prohibeix o no la circulació del 50% dels vehicles es prendrà aquest dimarts a última hora. La inversió tèrmica provoca que sigui a última hora del dia quan les emissions del trànsit rodat de tota la jornada s'acumulen a les capes baixes de l'atmosfera, que són les que es respiren. En aquest moment els detectors mostren la gravetat de la situació.
TRANSPORT PÚBLIC
La possible limitació de la circulació a la meitat del parc mòbil no afectaria el transport públic col·lectiu, bicicletes, vehicles de persones amb mobilitat reduïda amb l'autorització especial corresponent, d'alta ocupació (tres persones com a mínim), models zero emissions, híbrids o cotxes propulsats amb gas liquat de petroli o gas natural comprimit, ni els serveis d'emergències. També estarien exempts motocicletes, tricicles i ciclomotors, camions de distribució de mercaderies i de mudances, grues i cotxes d'autoescoles, entre altres.
La Policia local serà la responsable de supervisar l'aplicació de la normativa en cas d'aplicar-se als accessos a la capital i en punts neuràlgics del centre. Paral·lelament es preveu incrementar el servei de metro i autobusos.