Gent corrent

Eva Domínguez: «Pokémon demostra el gran potencial del món virtual»

Google ha becat el seu projecte de mitjà informatiu per a nens en realitat augmentada que està a punt de sortir.

«Pokémon demostra el gran potencial del món virtual»_MEDIA_1

«Pokémon demostra el gran potencial del món virtual»_MEDIA_1 / ÁLVARO MONGE

Cuinar una cosa tan tradicional com el relat periodístic de notícies, però fer-ho per a públic infantil i amb els ingredients tecnològics més innovadors era el propòsit d'Eva Domínguez (Barcelona, 1970). Està a punt de llançar al mercat el diari virtual que s'havia imaginat fa temps (newskid.org), per explicar la mateixa informació que rebem els adults, adaptada a nens i nenes, i enfundada en la virtualitat en la qual ells van arribar envoltats. Les ecografies en 3D presenten al món futurs consumidors de notícies. A ells, aquesta periodista vol informar-los en realitat augmentada.

-¿Li semblava que estaven desinformades, les criatures? 

-Més que desinformades, perquè ja existeixen projectes informatius molt bons, com l'InfoK de Televisió de Catalunya, o al seu dia, El Periódico de l'Estudiant, jo em preguntava com s'entretenen avui els nens, com els agrada que els expliquin les coses i, a partir d'aquí, com se'ls podia explicar el que està succeint al món.

-¿En què consisteix el seu projecte al qual Google ha decidit ajudar econòmicament?

-Nushu, un personatge de ficció caracteritzat com a extraterrestre, té la missió d'explicar als de la seva espècie el que passa a la Terra. Cada missió recrea una notícia.

-¿I com s'accedirà a aquestes històries?

-Es distribuirà una publicació impresa amb un diari, i ja estem en converses amb diversos. I a través d'una aplicació, amb el mòbil o la tauleta, s'activarà la realitat augmentada. És la primera plataforma que neix sota el paraigua de newskid.org. Més endavant en crearem d'altres.

-Pokémon ens ha ensenyat que el món virtual ja és una realitat madura, que fins i tot va amb la gent al carrer.

-Demostra el potencial del món virtual i hem d'aprofitar-lo. El primer antecedent del diari de Nushu va ser un treball de final d'un màster que vaig cursar a Nova York, fa 17 anys. Era un diari en format web per a nens, en el qual ells interactuaven amb les notícies. Vaig deixar la idea guardada en un calaix durant anys fins a esperar el moment que sento que és ara. Els nens d'avui ja són natius digitals.

-El fenomen de Pokémon també ha aixecat moltes veus de rebuig.

-Jo, en lloc de jutjar si és bo o no, aprofito aquest domini que tenen els nens de la tecnologia, per introduir-los el periodisme de la manera que els és més fàcil. La ludificació és important, perquè és el seu llenguatge. Jo visc aquest projecte com un repte narratiu fascinant: el que creem per a ells ja ha de ser diferent. A partir de la influència del videojoc i la realitat virtual, vaig pensar en la manera com aplicar en el relat de no-ficció el que se'ls vol dir. Un bon relat inocula coneixement.

-I Nushu, ¿què significa?

-Significa escriptura de dones. És una llengua creada antigament per les habitants d'una regió rural de la Xina, per comunicar-se entre elles secretament, ja que no tenien accés a l'educació. Van construir el seu propi llenguatge. El nostre extraterrestre fa una cosa semblant.

-¿Quin tipus de notícies explicarà?

-Les que tinguin més impacte internacional, perquè el projecte neix pensat per a un marc europeu. Temes com els refugiats o el brexit hi han de ser, però per explicar que un país vol marxar, també s'ha d'explicar què és la Unió Europea. El nen necessita més context que els adults.

-¿Com se sufraga el seu projecte?

-El primer prototip el vam construir gràcies a una ajuda europea, del programa CreatiFI, i ara Google finança el 70% del pressupost fins al 2018, com a projecte d'innovació periodística. Paral·lelament, estem buscant acords amb empreses i inversors.