Fotobloc no ha sigut la primera xarxa social que s'ha quedat pel camí, però sí la més popular al seu dia. D'altres han canviat de mans o han desaparegut.
SIXDEGREES.COM
Va ser la primera xarxa social de Silicon Valley, fundada el 1997 per qui després seria un dels creadors de Fotolog. Pionera a explorar a internet la teoria que qualsevol pot entrar en contacte amb una altra persona amb un grau de separació de sis persones. S’hi podien llistar familiars, amics i coneguts. Els usuaris podien enviar-se missatges i veure les connexions dels coneguts. Es va vendre el 2000 a Youth Stream Media, que la va tancar.
Friendster
Una altra pionera de Silicon Valley. Es va llançar el 2002. Google la va voler comprar però l’operació va ser rebutjada i la xarxa es va enfonsar per problemes tècnics. Es va mantenir i va créixer a l’Àsia, però no va resistir la competència de Facebook i va començar el declivi definitiu. Es va reconvertir en comunitat de joc on line per al mercat asiàtic, però el 14 de juny va començar «un període de descans».
Orkut
Fundada per un empleat de Google, va obrir el 2004 i va tancar una dècada després quan ja s’anticipava Google+. El sistema d’invitacions i classificació d’amics en cercles va tenir molt d’èxit al Brasil i l’Índia, però poc més. Google+, el nou intent del gegant d’internet per arribar al mercat de les xarxes personals, es manté encara que l’escassa activitat preocupa el buscador.
MIPASADO.COM
Fundada el 2002, es basava a poder trobar els amics d’escola i universitat. El 2006 deia que tenia 2,5 milions d’usuaris espanyols, després d’una agressiva campanya de publicitat. «Cobràvem entre 15 i 20 euros a l’any per poder enviar missatges però a canvi no hi havia publicitat. I aquest va ser l’error, perquè la gent va preferir Facebook, que va obrir dos anys més tard i era gratuït», explica José Domecq, encarregat de reactivar la xarxa el 2010.
SECRETARIA PLUS.COM
Va ser la pionera de les xarxes socials espanyoles, pels volts del 2000, per l’empenta de la seva fundadora, Elena Gómez de Pozuelo. Concebuda com una plataforma de serveis per a les secretàries de direcció, oferia llistes de proveïdors seleccionats, cursos, congressos i fòrums entre les usuàries.
NEURONA.COM
Nascuda sota el paraigua del Grup Intercom, aquesta xarxa espanyola de contactes professionals competia amb eConozco, el 2005. Va arribar a tenir 590.000 usuaris.