Hi ha qui posa en dubte l'efectivitat, la seguretat i fins i tot la necessitat d'Addyi, el primer fàrmac destinat a incrementar la libido femenina que va aprovar dimarts l'Agència del Medicament (FDA) dels EUA. El que és segur és que la seva productora, Sprout Pharmaceuticals, ha disparat el desig, almenys empresarial, i els beneficis, almenys econòmics. Ahir es va anunciar que Valeant, una farmacèutica canadenca de mida mitjana centrada en l'adquisició de medicaments ja desenvolupats, pagarà 1.000 milions de dòlars i una participació en beneficis per aconseguir Sprout i la seva «petita pastilla rosa».
La pastilla, envoltada d'ombres pels seus greus efectes secundaris que es disparen al prendre alcohol i alguns anticonceptius, arribarà al mercat a l'octubre i es calcula que el seu preu serà similar al cost mensual d'entre 400 i 500 dòlars dels tractaments amb pastilles per a la disfunció erèctil (de 30 a 75 dòlars de copagament amb assegurança).
DISFUNCIONS SEXUALS / L'acord, que encara ha de ser aprovat pels reguladors, confirma el potencial que la indústria veu en el mercat de tractaments de disfuncions sexuals femenines, gairebé verge fins ara malgrat que, segons alguns estudis, afecten el 43% de les dones (una de cada 10 en el cas del trastorn de desig sexual hipoactiu que pretén tractar Addyi).
En el comunicat de Valiant, de fet, l'empresa parlava ahir d'una «perfecta oportunitat d'establir una nova oferta d'importants medicacions» dirigides a les dones i en una entrevista amb The Wall Street Journal el conseller delegat, Michael Pearson, reconeixia que es preveu «que serà un producte de centenars de milions de dòlars».
Els que ja s'han garantit els guanys són Robert i Cindy Whitehead, que el 2011 van fundar Sprout per adquirir la flibanserina, que l'alemanya Boehringer Ingleheim va desenvolupar com un antidepressiu i que va abandonar després que la FDA la rebutgés per primera vegada el 2010 per incrementar la libido. Des d'aleshores Sprout només ha invertit 100 milions de dòlars.