El ministre delegat de Transports de França, Frédéric Cuvillier, ha aprofitat l'estrena de l'alta velocitat entre Barcelona i París per anunciar que el seu govern ha encarregat els estudis del traçat entre Montpeller i Perpinyà que no estava previst fins al 2030 com a conseqüència de les retallades pressupostàries.
Cuvillier ha fet aquest anunci al Palau dels Reis de Mallorca, a Perpinyà, on s'ha fet l'acte protocol·lari d'inauguració després del viatge en l'AVE entre Barcelona i la ciutat francesa acompanyat de la ministra de Foment, Ana Pastor.
Aliança Renfe-SNCF
Cuvillier ha subratllat que ha estat un dia "intens i commovedor" mentre que Pastor ha assegurat que a partir d'aquest 15 de desembre el "Pirineu deixa de ser una barrera". La ministra de Foment ha reiterat, igual que els presidents de SNCF, Guillaume Pepy, i Renfe, Julio Gómez-Pomar, el dia històric que s'ha viscut i ha assegurat que l'aliança entre Renfe i SNCF per prestar aquestes connexions són conseqüència del "diàleg i l'entesa" entre els dos Executius.
La ministra ha destacat que les rutes posades en marxa aquest diumenge són un mitjà de transport "ràpid, còmode i segur", i s'ha mostrat confiada que les connexions obriran noves oportunitats "de mobilitat i d'intercanvi" entre els dos països.
El mercat actual dels desplaçaments entre Espanya i França puja a 82 milions de viatges anuals, dels quals un 89% es fan en vehicle privat, de manera que la posada en marxa d'aquestes connexions en alta velocitat faran la competència al cotxe, a l'autobús o bé a l'avió.
Durant el 2014, les dues companyies, que operaran sota la denominació Renfe i SNCF en cooperació, preveuen ampliar freqüències i destinacions per atendre una demanda estimada d'un milió de viatgers internacionals. Segons dades de Renfe, aquest diumenge han utilitzat aquestes línies per travessar d'un costat a l'altre costat la frontera 840 passatgers.