La crisi obliga a formar-se més per evitar l'exclusió social

Un estudi de la Fundació Jaume Bofill adverteix sobre la necessitat d'apostar per la FP superior

L'organisme denuncia que la formació contínua beneficia els menys necessitats

La Fundació Jaume Bofilll ha presentat avui un estudi que indica que lacrisi ha elevat l'exigència acadèmica fins al punt que es considera queposseir una formació universitària o una formació professional superior marca ara elllindar de benestar social.L'estudi ha estat elaborat pels sociòlegs Xavier Martínez-Celorrio i Antoni Marín, que encunyen el concepte "formació terciària" per resumir els universitaris i superiors de formació professional, i analitza la interrelació entre crisi, educació i trajectòries socials en el període 2003-2009 a Catalunya.

A més d'advertir que cada vegada és necessària més formació, el treball conclou que l'educació segueix sent un valor lligat a l'ascensor social: els fills de pares amb estudis tenen més possibilitats d'acabar-los que els fills de pares que no han estudiat, una cosa lògica. Però a més, Celorrio i Marín conclouen que és més important perquè un estudiant completi una llicenciatura l'"eix cultural" que l'"eix de classe". És a dir, pesa més tenir pares amb estudis universitaris que pares amb alt poder adquisitiu.

FORMACIÓ CONTÍNUA

Els autors i el director de la Jaume Bofill, Ismael Palacín, han denunciat com un gran dèficit el de la formació contínua, que segons l'estudibeneficia persones que ja estan formades i no, per exemple, els que van deixar els estudis sense acabar-los: entre el 2005 i el 2009 la meitat dels cursos de formació permanent els van acaparar universitaris. Celorrio i Marín també han detectat que Catalunya passa a formar part dels grups de països amb més desigualtats, malgrat que en el panorama europeu està millor en aquest apartat que el Regne Unit o Itàlia.