EL FINANÇAMENT DE LES INFRAESTRUCTURES

Les ombres dels peatges

L'estrena de l'Eix Transversal desdoblat el 4 de gener revela l'excés de pagaments diferits

Mitja dotzena escassa d'operaris es repartien ahir per l'Eix Transversal (C-25) entre Vic (Osona) i Caldes de Malavella (Selva). Estaven ultimant els detalls per connectar els sistemes de seguretat d'alguns dels túnels del massís de les Guilleries. Queden pocs serrells. A simple vista, la carretera apareix -per a sorpresa i queixa de molts dels habituals de la via- completament desdoblada des de fa setmanes. Només una renglera de cons entre els dos carrils n'impedeix l'ús.

No obstant, les marques de frenades a l'asfalt revela que molts vehicles, de manera imprudent, fan servir la part nova encara per obrir. El conseller de Territori i Sostenibilitat en funcions, Lluís Recoder, va fer servir d'excusa ahir una visita al centre de carreteres de Vic per referir-se a la imminent estrena de la C-25. Va admetre que no sap si repetirà al capdavant del departament, però va avisar que de totes maneres hi serà el 4 de gener, la data oficial de la posada en servei dels 140 quilòmetres d'autovia que travessa Catalunya d'est a oest.

Un sistema que data del 2003

Amb Recoder o sense al capdavant de la conselleria, la C-25 desdoblada obrirà amb un sistema de peatge a l'ombra que, malgrat que es va començar a fer servir a Catalunya el 2003 (el primer va ser el recorregut entre Puig-reig i Berga de la C-16, estrenat quatre anys després), no tothom sap què significa. Quan s'adjudica una obra, la concessionària es compromet a executar-la i mantenir-la durant un període de temps a canvi d'un cànon per l'ús que se'n faci. En el cas de l'Eix Transversal, Cedinsa s'ha gastat 721 milions d'euros a convertir en autovia aquesta transitada carretera i en serà responsable fins a l'any 2040.

El conseller en funcions va explicar pedagògicament que, des del moment en què se'ls entregui l'obra, cada cotxe que circuli per la C-25 desdoblada entre Cervera (Segarra) i Caldes, de punta a punta, li costarà 9,1 euros a la Generalitat. Cada camió, 12,74 euros. L'import final es calcula en funció del recorregut. Per aquest mateix sistema, les arques públiques desemborsen cada any les partides corresponents de la C-35 (Maçanet de la Selva-Platja d'Aro, al Baix Empordà); la C-17 (entre Centelles, a Osona, i Ripoll) o la C-15 (entre Vilanova i la Geltrú, al Garraf, i Manresa, al Bages). Només el 2013, els peatges a l'ombra suposaran 107 milions d'euros. I, si s'hi sumen la resta de pagaments diferits -mètode alemany, concessions...-, gairebé el 50% del pressupost de la Conselleria de Territori es destina a aquesta finalitat.

10 milions anuals

Recoder va confirmar que l'objectiu de la Generalitat és fer pagar una eurovinyeta als camions de trànsit internacional que usin l'Eix. Això no passarà fins a finals del 2013, una vegada completats els tràmits amb Brussel·les i decidida la manera de cobrar aquest peatge, que reportarà uns ingressos d'uns 10 milions d'euros anuals.

El conseller va recordar que «res és gratis» i que, o bé els vehicles paguen explícitament, o ho fa la Generalitat amb aquest mètode a l'ombra. Recoder va deixar la porta oberta al fet que, sense calendaris ni concrecions, la C-25 acabi tenint un peatge per a lleugers, una vegada s'homogeneïtzi el sistema a Catalunya i pagui qui usi la infraestructura com advoca la UE.