Les taxes a les autopistes

Els nous descomptes s'aplicaran a tots els peatges des del febrer

Els turismes amb tres ocupants encara no tenen rebaixa a totes les vies però els ecològics i assidus sí

Tot i la ViaT obligatòria, la barrera manual comprovarà que hi viatgen més persones

Un dels carrils on ja s’aplica la bonificació per alta ocupació als túnels de Vallvidrera.

Un dels carrils on ja s’aplica la bonificació per alta ocupació als túnels de Vallvidrera. / JOSEP GARCIA

Ja han passat 15 dies des que van començar a aplicar-se els nous descomptes a les autopistes de peatge que depenen de la Generalitat. La gratuïtat per als residents en certes barreres s'ha eliminat i això ha encès els ànims a municipis com Mollet del Vallès (Vallès Oriental) i Alella (Maresme). L'escenari ideat pel Govern de la Generalitat per estalviar-se 3,6 milions d'euros anuals iguala les condicions dels usuaris visquin on visquin i premia els conductors habituals d'una via i els més respectuosos amb el medi ambient, ja sigui perquè porten un cotxe que genera menys emissions contaminants o perquè aprofitena el trajecte per transportar més persones. El desplegament d'aquestes bonificacions es completarà d'aquí un parell de setmanes, un cop totes les concessionàries puguin aplicar el preu reduït per alta ocupació, denominat VAO +3.

L'activació dels descomptes per recurrència i per fer servir un cotxe ecològic va ser relativament ràpida. Es va anunciar el 19 de desembre passat i va començar l'1 de gener, coincidint amb la pujada del 5,4% de les tarifes. En el primer cas, simplement el comptador es va posar a zero. Els que gaudien d'una bonificació del 100% al travessar, per exemple, la barrera de la C-33 a Mollet del Vallès, es van quedar sense amb l'arribada del 2012. Però és probable que alguns d'aquests conductors encara ni s'hagin adonat del canvi: com que la factura del telepeatge no arriba fins a final de mes, els poden haver passat inadvertides les modificacions, tot i que Abertis, per exemple, assegura que ha comunicat per carta o correu electrònic els canvis als seus clients.

TRÀMIT A ECOVIAT / A partir de 16 viatges mensuals, sempre que siguin de dilluns a divendres no festius, el turisme es beneficiarà d'un descompte del 30%. Una altra de les condicions indispensables és que es disposi de ViaT, el sistema de pagament automatitzat gràcies a un dispositiu que es col·loca a la part de davant del vehicle i en comprova la matrícula. Així, els assidus de la C-32, la C-33 o la C-16 no han hagut d'efectuar cap tràmit per aconseguir aquesta rebaixa. Constataran els canvis de preu al verificar el rebut mensual.

Els que sí que han hagut de tramitar documentació han estat els conductors de vehicles verds. Aquells de gasolina que emeten per sota dels 120 grams per quilòmetre i els de gasoil o biodièsel que ho fan per sota de 108. Per aconseguir una rebaixa del 30% de l'import del peatge han hagut de donar-se d'alta a la web www.ecoviat.com on, després de comprovar les dades tècniques del vehicle aportant la documentació necessària, s'informa les concessionàries (Tabasa, Autema, Invicat i Aucat, aquestes dues últimes propietat d'Abertis) de les característiques que permeten al vehicle viatjar d'una manera més econòmica. Al mateix portal també es pot consultar quins turismes contaminen menys gràcies a la connexió amb www.idae.es/coches.

A l'espera que la Conselleria de Territori i Sostenibilitat faci balanç de quants clients s'hi han apuntat, diferents fonts del sector assenyalen que no són gaires, tot i que el paràmetre de la sostenibilitat és recent i només fa dues setmanes que està vigent.

INTENCIÓ D'AUTOMATITZAR / Però perquè tot el paquet de descomptes sigui plenament operatiu falta que s'apliqui el més generós dels descomptes a totes les autopistes afectades, el d'alta ocupació. De moment la rebaixa del 40% en l'import del viatge només es porta a terme als túnels de Vallvidrera, que depèn de Tabasa. A la resta de la C-16, gestionada per Autema, i a la C-32 i la C-33, concessionades a Invicat i Aucat, encara falten un parell de setmanes perquè s'apliqui, segons fonts del Govern de la Generalitat.

El principal problema és com es pot comptar que el turisme transporta tres o més persones. De moment es farà de manera manual, com ja passa a Vallvidrera. O sigui, que la rapidesa dels conductors al passar pel peatge gràcies a la ViaT es podria perdre per culpa de la lentitud d'aquest tràmit, que a més a més obliga les companyies concessionàries a destinar personal fix a les cabines. La intenció és buscar el gens fàcil sistema que automatitzi el recompte.