Auditoria interna

Sabadell denuncia sobrecostos de sis milions d'euros en la recollida d'escombraries

L'Ajuntament demana la nul·litat del contracte i estudia la viabilitat de municipalitzar el servei

foto 3166087

L'Ajuntament de Sabadell presenta a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat una petició perquè declari nul·la la concessió del servei de recollida d'escombraries i neteja viària a la ciutat, que presta des de 2012 l'empresa Smatsa, després que un informe intern hagi posat damunt la taula presumptes irregularitats, tant en la contractació com en la gestió del propi servei.

Segons estimacions del govern municipal, els últims cinc anys s'hauria pagat un sobrecost de sis milions d'euros pel servei, fruit d'aquesta situació. La resolució de la Generalitat s'ha de donar a conèixer abans de sis mesos i, en cas d'aconseguir desfer la concessió, l'Ajuntament es plantejarà la viabilitat de municipalitzar el servei.

L'alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, assegura que als informes d'auditoria interna que s'ha fet sobre el contracte de la recollida d'escombraries i neteja viària s'han detectat algunes possibles irregularitats i “situacions” del passat que “no s'han fet de la millor manera”. Fernàndez afirma que el procés que obre ara l'Ajuntament té com a objectiu garantir la màxima transparència en la gestió dels serveis públics.

En aquest sentit, l'alcalde recorda que el contracte d'escombraries i neteja viària és el més important que té l'Ajuntament i que suposa gairebé un 11% del pressupost municipal. “És el més gran per impacte econòmic i també pel seu impacte en la vida de la gent”, manifesta Fernàndez. El contracte amb l'empresa adjudicatària es va firmar el 2012 i té una vigència de 15 anys que ara l'Ajuntament vol desfer.

Segons detalla el regidor de Nova Economia, Albert Boada, el contracte no es va fer a través d'un procediment del tot legal, ja que es va atorgar per concessió, quan les clàusules que s'estableixen corresponen a un contracte de servei, una modalitat que estableix un màxim contractual de quatre anys.

A més d'aquesta qüestió formal, l'informe intern de l'Ajuntament detecta altres presumptes irregularitats i incompliments per part de l'empresa adjudicatària, com el no pagament d'un dipòsit de garantia de 12,8 milions d'euros, dels quals només n'haurien pagat 600.000 euros. El regidor també destaca que de les tres empreses que optaven a la concessió, la que va guanyar el concurs, Smatsa, era la menys solvent en el que es refereix a capacitat financera.

El regidor responsable d'Espai Públic, Xavier Guerrero, afegeix que també hi ha irregularitats en la pròpia gestió del servei, més enllà de l'incompliment de les clàusules contractuals i de la forma jurídica del propi contracte. En aquest sentit, denuncia un sobrecost de sis milions derivats de la diferència entre el servei contractat i el realment executat.

Guerrero detalla partides com l'augment de costos salarials injustificats, en els que es va incrementar un 6% el salari dels treballadors, quan el contracte establia un 3%. A més, es va fer un càlcul erroni de l'antiguitat del personal subrogat de l'anterior concessió a l'hora de calcular els salaris, el salari del gerent era el doble del que estava estipulat, i s'imputava erròniament a alguns treballadors costos de material que no corresponien al seu treball.

També s'ha detectat que el servei s'executava al 50% del que s'havia pactat pel que fa a la neteja viària, mentre que la neteja dels contenidors s'executava al 60%. A més, Guerrero denuncia que no existia cap figura que fiscalitzés el compliment del contracte i, malgrat tot, s'acceptaven factures amb preus revisats a l'alça de 2013 i 2014.

Més notícies de Sabadell