Mobilitat sostenible

Els efectes de la ZBE de Barcelona

La zona de baixes emissions ha reduït un 70% la circulació dels cotxes més contaminants. L’ajuntament demana al Govern que el seu decret de paraigua ambiental tingui en compte les «realitats territorials» i abjura del calendari de restriccions als vehicles amb l’etiqueta B

El RACC reclama claredat per evitar que la gent tingui dubtes de si podrà circular amb el seu cotxe

carlos márquez daniel

L’expresident del RACC, Sebastià Salvadó, era un home peculiar. Escoltava amb atenció, i al cap de poca estona, després de madurar la seva opinió, parlava. El 2010, en un debat sobre si les motos havien d’utilitzar el carril bus, va prendre la paraula davant l’alcalde Jordi Hereu. Els seus responsables de premsa es van empassar saliva: "No fa falta fer res, la situació actual de permissivitat és el millor context possible". Curta i al peu. Deixar fer i esperar que les coses es vagin assentant és precisament el que reclama l’Ajuntament de Barcelona respecte a la zona de baixes emissions (ZBE), en vigor des del 2020. El decret que el Govern té entre mans, que regularà els paraigües ambientals de tot Catalunya, dibuixa unes restriccions que la capital també haurà d’aplicar. Però el consistori demana que es tinguin en compte les "realitats territorials", i en les seves al·legacions ha mostrat el seu desacord sobre el calendari d’implantació. També fa valer l’experiència (aquest deixar fer), que diu que des del 2017, quan es va començar a advertir del que venia, els vehicles més contaminants, sense distintiu ambiental o etiqueta B, han passat de representar el 61% a ser només el 19,3% del parc circulant (no s’ha de confondre amb els matriculats i fitxats per la DGT). Una reducció del 70%.