CINE

'El libro de imágenes': els bocins de la civilització

La nova pel·lícula de Jean-Luc Godard, demostra que, als seus 88 anys, el que va ser pioner de la Nouvelle Vague continua sent un planeta en si mateix

zentauroepp46964330 cine190219122729

Si vostè ha vist algun dels llargmetratges experimentals previs que Jean-Luc Godard ha completat en les últimes dues dècades –'Nuestra música' (2004), 'Film socialisme' (2010) i 'Adiós al lenguaje' (2014)– ja sabrà què esperar de la seva nova pel·lícula. En ‘El libro de imágenes’, això sí, el mestre francès porta el seu gust pel 'collage' a l’extrem; és la seva primera pel·lícula que prescindeix per complet de la figura de l’actor, i la primera que sembla formada únicament de material preexistent.

El libro de imágenes

Assaig França / Suïssa, 2018 Director: Jean-Luc Godard

Com en la seva minisèrie de videoassajos 'Histoire(s) du Cinéma', aquí Godard orquestra una successió amb prou feines assimilable de textos parlats i impresos, fragments televisius i de pel·lícules –també d’algunes de les dirigides per ell— i de vídeos de Youtube, fotografies i reproduccions d’obres d’art i altres fonts visuals i sonores.

Els moments es trepitgen els uns als altres i les idees se superposen, i ni els moments ni les idees arriben a completar-se. Les imatges es difuminen, es distorsionen, se saturen, s’alenteixen, es degraden i es congelen; el so ve i va, i per sobre sentim la rovellada veu en off del mateix Godard, que parla i recita i, en un moment donat, fins i tot tus.

El declivi de la paraula

Seria una ingenuïtat preguntar-se pel significat de tot això. Només algú realment familiaritzat amb totes les pel·lícules i tots els pensaments filosòfics o polítics i tots els poetes o novel·listes citats a ‘El libro de imágenes’ seria capaç d’aventurar com connecten totes aquestes referències entre si, i fins i tot és possible que ni el mateix Godard fos capaç de donar aquest tipus de respostes –explicar-se és una cosa que mai li ha interessat el més mínim–. La pel·lícula sembla reflexionar sobre el poder icònic de les imatges i sobre el declivi de la paraula; també parla de la mecanització del genocidi que va tenir lloc durant l’Holocaust i de la incapacitat d’Occident per entendre el món àrab; parla de trens, de flors, de Johnny Guitar, del fracàs d’Europa i de la mortalitat del seu propi autor, i mentre ho fa, en cap moment deixa de ser una obra agressivament opaca.

EL+

El frenesí sensorial que provoca contemplar-la.

Per als qui s’entossudeixin a resoldre l’embolic, veure-la pot ser una cosa semblant a un malson. És molt més assenyat prendre-se-la com una experiència visual, sonora i fins i tot física, capaç de regirar-nos els sentits de la mateixa manera que un viatge en muntanya russa ens regira les tripes, i de la qual un torna amb la sensació d’haver sigut testimoni de com la història sencera de la civilització era feta miques a la pantalla i reduïda a cendres.

Temes:

Cine