La vida de Roger Grasas (Barcelona, 1970) va agafar un rumb imprevist quan la princesa saudita Reema Bint Turki al-Saud va veure unes fotos seves en blanc i negre i el va buscar perquè retratés el seu casament amb una mirada creativa. Aquell primer projecte va ser l’inici d’una dècada de viatges i feina a l’Aràbia Saudita i als Emirats Àrabs, que li ha permès explorar les empremtes de l’activitat humana al paisatge de l’Orient Mitjà.
Gizeh (Egipte). «El Senyor cavalca sobre un tènue núvol, mireu-lo entrant a Egipte; tremolen davant d’ell els ídols d’Egipte, el cor d’Egipte flaqueja per dins» (Isaïes19:1) /
Després d’una primera entrega (‘Min Turab’) dedicada a les novíssimes ciutats construïdes a cop de petrodòlar, a Haaretz (La Terra, en hebreu), Grasas s’endinsa en els escenaris dels fets relatats en la Bíblia. Allà, la tensió entre un paisatge mil·lenari i un present dominat pel progrés i el consumisme genera imatges inquietants. El treball va ser premiat a PHotoEspaña 2018 i sortirà pròximament en format llibre.
Cafarnaüm (Israel). «I veient que patien remant perquè el vent els era contrari, Jesús va anar cap a ells caminant sobre les aigües» (Marc 6:48). /
«El projecte planteja quin hauria de ser el paper de Déu en una societat en què la ciència ja ho explica tot –afirma Grasas–. Si la religió d’avui és el capitalisme i la tecnologia, ¿per a què serveix Déu? El resultat és un món estrany, però al mateix temps poètic».
Sinaí (Egipte). «Moisès es va quedar allà amb el Senyor 40 dies i 40 nits, sense menjar ni beure. Allà va escriure sobre les taules les paraules de l’aliança, és a dir, els 10 manaments» (Èxode 34:28). /
Totes les fotografies s’acompanyen d’una citació bíblica que correspon a l’espai retratat. La figura humana és secundària i, sovint, insignificant perquè l’objectiu no és retratar l’activitat de l’ésser humà, sinó l’empremta que deixa al territori.
Carretera de Bersabé a Gaza (Israel). «I Gaza quedarà desolada, i Ascaló, devastada [...] El Senyor ha parlat així contra vosaltres: Canaan, país de filisteus, jo t’arrasaré» (Sofonies 2:4-5). /
Roger Grasasés un nòmada postmodern. La seva vida és un viatge que converteix en art. Per a aquest projecte va fer 25 viatges per Egipte, Jordània, Israel, Palestina, el Líban i Síria, el territori que va ser Terra Santa.