Poques estratègies hi ha més eficients que la de guanyar-se algú per l’estómac. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha començat aquest dilluns el seu periple de sis dies pel Japói Corea del Sud. L’objectiu és enfortir uns llaços entre dos països que, en els últims anys, ja han anat estrenyent relacions, tant des del punt de vista comercial com cultural. I res millor per fer-ho que treure partit del pa amb tomàquet com a paradigma dels clàssics que formen part de les beceroles de la gastronomia catalana. Es tracta, parlant clar, d’atraure noves inversions per la via del paladar.
Que hi ha un ‘feeling’ llaurat i fidel entre japonesos i catalans ho demostren les dades. Segons l’Agència Catalana de Turisme, Catalunya rep cada any més de 300.000 turistes del país nipó i més de la meitat acaben repetint i tornen per conèixer altres llocs més enllà de Barcelona. «El perfil del viatger japonès valora especialment la qualitat, la tradició i el patrimoni; i Catalunya es presenta com un destí amb alt potencial d’atracció dins d’un mercat amb gran poder adquisitiu», assegura l’agència catalana, que afegeix que s’aconsegueix així diversificar la demanda turística, desestacionalitzar fluxos i promoure un nivell de despesa més gran per visitant i dia. Si un turista americà gasta una mitjana de 240 euros per dia i un francès, 120, en el cas del japonès aquesta xifra ascendeix a 600 euros.
Exportacions ‘in crescendo’
Però és que a més, el que a priori es concep com un viatge de plaer, pot acabar sent la porta d’entrada per a algú que es plantegi fer negocis amb Catalunya. Les dades demostren que les transaccions econòmiques entre les dues parts han anat ‘in crescendo’. L’última dècada, les exportacions catalanes al gran gegant asiàtic han crescut un 41% i les importacions japoneses a Catalunya un 49%. De fet, el potencial del vincle l’evidencia el fet que en els últims cinc anys el Japó ha invertit 700 milions en territori català que han suposat la creació de 3.000 llocs de treball.
Així que Illa s’ha proposat cuidar tant com sigui possible el que s’ha cultivat i, alhora, mirar d’arrencar noves inversions d’empreses nipones esprement també un dels flancs més efectius per a això: el del turisme com a possible porta d’entrada per a aquests inversors. Amb aquest punt de partida, la comitiva catalana que es desplaça aquests dies al gran gegant asiàtic ha desplegat una missió comercial per promocionar Catalunya com a destí que té la gastronomia com a principal carta de presentació.
Un xuixo amb picada d’ullet nipona
És a dir, que l’estratègia passa per guanyar-se el potencial turista fent-lo seure a taula en un sopar «experiencial» d’alt nivell de la mà de dos dels xefs catalans de referència mundial: Carme Ruscalleda i Joan Roca, tots dos reconeguts amb tres estrelles Michelin. Cada plat –i han sigut fins a 17– pretén plantejar un recorregut a través del paladar per la cultura, el territori i la identitat catalana. «Quan viatgem, quan visitem nous mons i coneixem noves cultures, la millor manera d’apropar-nos-hi és a través del paladar. Sovint el record d’un plat o d’un dinar acaba sent el que més perdura en la memòria d’un viatge», ha assegurat el president en la inauguració del sopar.
Del pa amb tomàquet amb fuet de Vic a les anxoves de l’Escala sobre un carquinyoli untat en mató, dels calçots amb salsa romesco al trinxat de la Cerdanya, del suquet de peix al xuixo de Girona farcit d’ànec a la taronja. Cuina catalana, sí, però amb alguna picada d’ullet a la gastronomoia nipona. No hi ha clàssic –malgrat que per al paladar nipó sí que serà exòtic– que es trobi a faltar en aquest ‘Grand Tour de Catalunya’, el nom amb què han batejat l’experiència. Cada proposta culinària és una invitació a viatjar per les comarques catalanes.
La gastronomia catalana està en el millor moment de la seva història
President de la Generalitat
De les estrelles Michelin al menú de barri
Durant el sopar, Illa ha proclamat que la gastronomia catalana està en el «millor moment de la seva història» i ha recordat que no té parió que un mateix territori concentri fins a tres restaurants condecorats amb tres estrelles Michelin que han sigut declarats com els millors del món: El Bulli, el Celler de Can Roca i el Disfrutar. Tot i que també ha volgut homenatjar i incloure com a part d’aquest zenit els menús del dia dels restaurants de barri regentats per famílies que aixequen cada dia la persiana per fidelitzar la seva clientela.
Carme Ruscalleda i Joan Roca, a Tòquio /
Al sopar han assistit empresaris i personalitats de l’àmbit cultural i científic, així com representants de les institucions polítiques i governamentals del Japó i de la diplomàcia europea. El desplegament inclou una delegació d’agències de viatges, atès el calador de pesca que suposa l’esdeveniment. «La trobada vol ser una mostra de l’excel·lència catalana, una experiència cultural i relacional que contribueixi a estrènyer llaços, generar complicitats i obrir noves oportunitats de col·laboració entre Catalunya i el Japó», sostenen des de l’Agència Catalana de Turisme.
Després del sopar, 13 empreses catalanes del sector turístic continuaran la missió comercial amb el propòsit de reforçar el posicionament de Catalunya com a destí turístic en el mercat asiàtic i explorar noves oportunitats comercials amb trobades amb fins a 80 operadors turístics japonesos i 60 de sud-coreans. Cada any, prop de mig milió de turistes japonesos i coreans visiten Catalunya, i abans de la pandèmia aquesta xifra ascendia a 700.000. L’objectiu és tornar a recuperar aquest màxim. Amb el pa amb tomàquet de Ruscalleda i Roca, haurà començat tot.