La viabilitat d’una societat pública

La gestió d’altres parcs de vivendes

A Europa ja hi ha diverses iniciatives en marxa per facilitar l’accés a un lloguer assequible, amb esquemes semblants al que ha plantejat el president del Govern espanyol.

La gestió d’altres parcs de vivendes

EL PERIÓDICO analitza la situació en diversos països europeus, com Itàlia, Àustria, Alemanya, França i el Regne Unit.

ITÀLIA

Empreses o agències locals i ajudes del Govern per a famílies vulnerables.

A Itàlia no hi ha una única empresa pública centralitzada dedicada exclusivament a promoure el lloguer assequible a escala nacional. Malgrat això, hi operen empreses o agències locals que gestionen el parc de vivendes públiques i socials que té cada entitat; a Milà, per exemple, hi ha l’ALER (Azienda Lombarda per l’Edilizia Residenziale). A més, l’Estat ofereix ajudes directes mitjançant subsidis al lloguer per a famílies amb dificultats econòmiques. Aquest suport ha sigut variable al llarg dels anys i també ha sigut motiu de debat recurrent entre les oposicions i els diversos governs que hi ha hagut. L’última controvèrsia sorgeix de la recent decisió de l’Executiu de Giorgia Meloni de no renovar el finançament d’un fons creat el 1993 a través del qual, el 2022, es van destinar 330 milions d’euros a ajudes al lloguer per a persones vulnerables. Tot i això, hi ha altres fons que segueixen actius.

ÀUSTRIA I ALEMANYA

El model exitós de Viena davant el fracàs de Berlín, rendit a l’especulació.

El model centreeuropeu més exitós, i centenari, és el de Viena. Més de la meitat de la població de la capital austríaca resideix en vivendes de propietat pública, que s’ofereixen a preus assequibles a través d’una empresa pública. Per accedir a una d’aquestes vivendes no s’han de complir requisits especials, com ser perceptor d’auxili social o tenir una jubilació baixa. Qualsevol ciutadà pot sol·licitar una d’aquestes 400.000 vivendes de lloguer barat, fet que ha comportat un abaratiment dels preus. No són al centre, però tampoc a la perifèria remota, i estan molt ben comunicades pel transport públic. A Berlín hi ha una empresa pública semblant, Degewo, que a més d’adquirir vivenda construeix immobles. Té unes 75.000 unitats. Però no ha aconseguit parar l’especulació en una capital que, mentre va estar partida pel mur i en les dècades posteriors, va ser un oasi davant els preus disparats de Londres, París o altres ciutats alemanyes.

FRANÇA

Un organisme per gestionar, construir i assignar vivenda social.

A França, l’accés a la vivenda també s’ha convertit en un problema per als seus ciutadans, i ja fa uns quants anys que és una de les principals batalles del Govern. El 2007, les autoritats van fusionar les oficines de planificació i construcció i les oficines públiques de vivenda per crear una única entitat: les Oficines Públiques de Vivenda (OPH), una figura amb competències semblants a les apuntades per Sánchez per a l’empresa pública espanyola. Aquesta entitat s’encarrega de gestionar els parcs de vivendes socials a escala local i regional, però també construeix i assigna les vivendes amb rendes subvencionades a persones amb ingressos baixos o moderats.

REGNE UNIT

Treball conjunt de Govern, municipis i associacions de vivenda.

La construcció de vivenda pública al Regne Unit va a càrrec del Govern central, de les administracions locals i regionals i de les associacions. En el cas d’Anglaterra, un dels principals organismes encarregats del desenvolupament i la promoció d’immobles és Homes England, una agència pública creada amb l’objectiu de finançar projectes, subministrar terrenys edificables i accelerar tràmits administratius. Un dels seus programes permet als primers compradors adquirir una part de la vivenda i pagar un lloguer per la resta.