Infraestructures: balanç del passat i una mirada al futur

En els inicis de la democràcia es va prioritzar el desenvolupament econòmic i l’eix ambiental es va incorporar més tard / La sostenibilitat va arribar aquest segle

El Tramvia Blau a l’avinguda del Tibidabo, abans del Doctor Andreu. | ROSSEND TORRAS

El Tramvia Blau a l’avinguda del Tibidabo, abans del Doctor Andreu. | ROSSEND TORRAS

Catalunya ha sigut líder històricament en moltes infraestructures en el conjunt de l’Estat. El primer ferrocarril peninsular, la primera autopista, els primers tramvies i el metro, el desenvolupament de ports i aeroports, el Pla Cerdà, el desenvolupament de la ciutat de Barcelona com a resultat de les exposicions universals del 1888 i el 1929, les millores en carreteres i comunicacions per part de la Mancomunitat durant els anys 20 del segle passat, el pla general d’obres públiques de la Generalitat Republicana, les centrals hidroelèctriques i nuclears, el Pla General Metropolità del 1976. Malgrat això, es va arribar als anys 80 amb importants dèficits amb relació als estàndards que ens podíem trobar a Europa en territoris amb dinàmiques similars.