La intel·ligència artificial aterra també a la campanya de les eleccions municipals. En concret, per crear els anuncis que s’emeten per la televisió. En Comú Podem l’ha utilitzat per dissenyar l’espot que llancen aquest dimarts utilitzant-la amb un doble sentit: com a eina per facilitar l’elaboració d’un vídeo i, al seu torn, com a exemple de tecnologia que cal regular i que no pot substituir la decisió humana. Per exemple, la del vot del 28 de maig i les seves conseqüències.
«¿Com seran els pobles i les ciutats del futur?». Amb aquesta pregunta verbalitzada per la veu en off de la líder dels Comuns al Parlament, Jéssica Albiach, arrenca l’anunci. La intel·ligència artificial de MidJourney, un laboratori independent que es dedica a investigar aquesta disciplina i l’eina del qual tradueix textos a imatges, respon amb una bateria de fotografies antagòniques. D’una banda, idíl·liques estampes de nens somrient jugant al carrer, boniques places plenes de gent i edificis amb places solars. De l’altra, imatges més apocalíptiques de llargues cues de persones per rebre atenció, de vies col·lapsades de cotxes i contaminació, camps sense vegetació i avis tristos i sols.
«Hem arribat a la conclusió que el futur no el decidirà cap màquina, no depèn de la intel·ligència artificial, només depèn de tu», resol Albiach rere aquesta tela fotogràfica. L’anunci ha sigut creat pel mateix equip de comunicació del partit –l’eina els ha permès no externalitzar el servei contractant una agència– amb l’objectiu de «capgirar» al debat que gira a l’entorn de com la intel·ligència artificial pot canviar la societat i la manera de treballar i de viure.
«La IA ens ha servit per imaginar un futur desitjable però també distòpic. Per això la reflexió que fem és que realment el municipi del futur el decidirem les persones i no cap intel·ligència artificial», argumental. La segona part del vídeo ja el componen imatges reals en què defensen la promoció del transport públic, la regulació del preu dels lloguers, espais verds a prop de casa, l’aigua i l’energia «com a dret i no com a negoci», el feminisme i la transició ecològica. Tot per acabar reivindicant la «intel·ligència col·lectiva» per sobre de l’artificial, que els Comuns afirmen que cal «regular».
Aquest anunci és el que servirà de paraigua per a la campanya d’En Comú Podem a nivell de Catalunya, ja que l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, té una campanya i anuncis propis.