Efectes de la sentència del TSJC

El PSC basteix ponts per refer el consens sobre la immersió lingüística a Catalunya

  • Els socialistes porten una moció a tots els plens municipals per «actualitzar i reforçar» el model de l’escola catalana

  • Insten el Govern a convocar totes les forces polítiques per abordar el debat sobre l’ús de les llengües

-1454254495386

En plena polèmica per la resolució del Tribunal del Suprem que ratifica la sentència del TSJC per garantir un 25% de castellà a les escoles catalanes, el PSC mou fitxa per bastir ponts amb el Govern i les altres formacions parlamentàries amb l’objectiu de refer el consens sobre el model lingüístic de l’escola catalana. Amb aquest objectiu, els socialistes catalans portaran als plens municipals dels ajuntaments catalans –i no descarten fer-ho també al Parlament– una moció per fer front comú a la protecció i defensa del model educatiu català i reforçar i millorar l’aprenentatge i ús de les llengües, «en un context plurilingüe», a Catalunya.

El PSC demana al Govern que convoqui el conjunt de les forces polítiques, així com la comunitat educativa, per «actualitzar, refer i reforçar el consens». La diputada Esther Niubó, encarregada dels temes d’educació, ha expressat la seva confiança que el Govern convocarà l’oposició per abordar aquesta qüestió. «No ens han convocat encara però esperem que sí que ho faran», ha assenyalat Niubó, que considera que la sentència pot ser «una oportunitat per reimpulsar i reforçar» el model lingüístic de l’escola catalana.

En la moció, el PSC remarca que el model d’immersió lingüística de l’escola catalana ha sigut «una riquesa» i «un dels principals instruments de cohesió i promoció social i que millor ha garantit la igualtat d’oportunitats pel que fa a l’aprenentatge i ús de les llengües oficials de Catalunya», i recorda que aquest model ha sigut «àmpliament defensat per tota la comunitat educativa i pel conjunt de la societat catalana en la mesura que ha «assegurat que tots els nens i nenes aprenguin el català i el castellà» i ha «contribuït a la convivència normal d’aquestes llengües». Els resultats de les proves competencials que es fan als estudiants catalans evidencien que l’alumnat té un coneixement similar de les dues llengües, amb una diferència de tot just dos punts. I segons les dades del Ministeri d’Educació, el nivell de castellà a Catalunya és equiparable al de les altres comunitats autònomes. Això fa, que, amb les dades a la mà, «la qualitat del sistema no està en dubte».

Adaptar-se als canvis socials

Els socialistes sí que apunten un fet diferent: el canvi de la realitat sociolingüística dels anys 80, quan es va impulsar el model d’immersió, al moment actual, marcat per l’arribada a les escoles d’alumnat estranger amb més de 250 llengües maternes d’ús habitual, la irrupció dels avenços tecnològics, la polarització política dels últims anys i el concepte del català per part dels joves i les famílies com a instrument de promoció social. Davant aquests canvis, i aprofitant la sentència del TSJC, el PSC proposa refer el consens polítics per reforçar i millorar el model.

En la moció, plantegen «continuar defensant i impulsant la llengua catalana», «seguir garantint a l’alumnat el domini ple de les dues llengües oficials així com progressivament de l’anglès (o una tercera llengua)» i «preservar el criteri i autonomia de cada centre educatiu a l’hora d’elaborar els projectes lingüístics, que s’han d’adaptar amb flexibilitat a la realitat de l’alumnat i el seu entorn». Així mateix, proposen instar el Govern a «donar compliment de les resolucions judicials i no basar la seva acció política en la desobediència ni traslladar aquesta responsabilitat a la direcció dels centres».